Datamodel relaties en gebruikte afkortingen

Ik ben op moment een datamodel aan het maken in PowerBI om onze interne financiële rapportage uit
exact te genereren.

Ik loop tegen probleem aan dat soms lastig is om de juiste relaties tussen de tabellen te doorgronden.
Hiervoor gebruik ik deels https://documentation.invantive.com/2017R2/exact-online/Exact%20Online%20API%20Data%20Model.pdf waar ik tegen het punt aanloop dat ik de afkortingen niet ken zoals:

  • rvce
  • ract
  • racn

Wie kan mij hierin op weg helpen?

De gebruikte afkorting van drie of vier letters zijn een korte manier om de tabelnaam te schrijven. Ze hebben verder geen betekenis, behalve voor gestandaardiseerd gebruik in bijvoorbeeld SQL-queries als een korte alias nodig is. Voorbeeld van gebruik:

select *
from   exactonlinerest..quotationlines rqle
join   exactonlinerest..units runt
on     runt.kolom = rqle.kolom

De wijze waarop de afkorting gesteld is:

  • Gebruik r als voorvoegsel voor de Exact Online REST API-tabellen.
  • Maak enkelvoud van de tabelnaam, bijvoorbeeld QuotationLines wordt QuotationLine.
  • Als het meerdere woorden zijn: neem van eerste en tweede woord de eerste letter en laatste letter van laatste woord, bijvoorbeeld Quotation Line wordt qle.
  • Als het meerdere lettergrepen zijn: neem van eerste en tweede lettergreep de eerste letter en laatste letter van laatste lettergreep, bijvoorbeeld Unit wordt unt.
  • Als het precies één lettergreep is: neem eerste en tweede letter en laatste letter van laatste letter.
  • Indien niet uniek, verander de letters naar eigen inzicht op een herkenbare wijze.

Op deze wijze worden:

  • QuotationsQuotationrqtn
  • InvoiceTermsInvoiceTermsritm
1 like