Snelstart Relaties itgenjuy020

Sinds enkele weken krijg ik een foutmelding bij het laden van de snelstart Relaties tabel (SnelStart.Handel.Relaties):

itgenjuy020
System error.

In Power BI Service krijg ik deze details in de fout te zien:

DataSource.Error:
OData:
Invalid JSON.
Unexpected end of input was found in JSON content.
Not all object and array scopes were closed.

Analyse.

De achterliggende foutmelding is:

itgenjuy020
Can’t convert field ‘vestigingsAdres_land_id’ to type ‘Guid?’. (00000000-0000-0000-0000-000000000000)
itgenodr028
The GUID value of column ‘vestigingsAdres_land_id’ of SnelStart.Handel.Relaties has a default value.
Nullable: True.
Contact the cloud platform supplier to correct the API.

Het veld vestigingsAdres_land_id is een optioneel datatype, maar bevat specifiek in dit veld een default waarde. Dit wijst mogelijk op een softwarefout in SnelStart.

We zullen contact opnemen met SnelStart API-Support om te vragen of dit in SnelStart geadresseerd zal worden of vanuit Invantive een herschrijving moet worden om er omheen te werken.

Na overleg met SnelStart API Support is bepaald dat SnelStart mogelijk in een toekomstige release een fix zal doorvoeren en Invantive een workaround doorvoert vanaf release 26.0.150.

Deze nieuwe release is/wordt in productie genomen op Invantive Cloud.

Voor meer informatie zie:

Ik heb vernomen dat er een aanpassing was gedaan dus ik heb dat zojuist getest. De melding is anders maar zit nog in dezelfde hoek. Het JSON format is nog altijd niet correct;

DataSource.Error:
OData:
Invalid JSON.
A comma character ‘,’ was expected in scope ‘Array’.
Every two elements in an array and properties of an object must be separated by commas.

Hopelijk kunnen jullie spoedig deze toevoeging doen in de gedane aanpassing. Vast bedankt voor de genomen moeite!

Aanvullen informatie

Is het mogelijk om een (geanonimiseerde) schermafdruk van de details van het verzoek in Invantive Bridge Online Monitoring toe te voegen zoals beschreven in Meer inzicht met nieuwe Bridge Online Monitoring?

De details vindt u door te klikken op het downloadverzoek welke het onderwerp van dit onderwerp representeert.

Het downloadverzoek heeft meestal een SQL-statement waarin de tabelnaam zichtbaar is.

Gelieve tenminste de volgende gegevens zichtbaar te laten van beide kolommen:

• de titelbalk met de request ID,
  • de statuscode, netwerkgrootte, pad en tijdstippen in de linkerkolom,
  • de foutcode en foutmelding helemaal onderaan in de linkerkolom,
  • de gehele rechterkolom inclusief het SQL statement, tabelnaam en parameterwaardes.

Bijvoorbeeld:

Controleer juiste server en gebruiker

Controleer zorgvuldig dat u zich aanmeldt op de Bridge Online-website die ook gebruikt wordt vanuit Power BI en met dezelfde gebruikersnaam. U ziet alleen de verzoeken van de Invantive Cloud-gebruiker waarmee u zich aanmeldt op de website.

Er zijn vier servers in gebruik:

• bridge-online.cloud
  • app-online.cloud
  • bridge-online.invantive.com
  • app-online.invantive.com

De gebruikte server ziet u in uw script of broncode van rapportage.

Controleer juiste aanvraag en details

Zorg ervoor dat u het verzoek eerst selecteert om de details weer te geven. Er hoort maar één verzoek zichtbaar zijn in de schermafbeelding.

Controleer ook zorgvuldig of het verzoek een pad heeft met odata4 of apps. Verzoeken met andere paden zijn over het algemeen niet relevant voor dit doel.

Foutmelding en tips per e-mail

Daarnaast zal de Invantive Cloud-gebruiker die de foutmelding heeft op zijn e-mailadres veelal een e-mail ontvangen met een foutmelding en tips als er sprake is van een foutmelding in Power BI, Power Query, Azure Data Factory, Qlik of Tableau.

Advies is om de spam van de betrokken gebruiker te controleren op dergelijke e-mails verzonden vanaf support@invantive.com.

itgenjuy020
The field ‘vestigingsAdres_land_id’ can not be interpreted as of type ‘Guid?’.
The GUID value of column ‘vestigingsAdres_land_id’ of SnelStart.Handel.Relaties has a default value.

De nieuwe versie 26.0.149 was nog niet geinstalleerd op het Invantive Bridge Online-onderdeel. Hierop draaide nog 26.0.148. Gelieve nogmaals te proberen.

Hou er rekening mee dat tot 1 september 2026 enkel voor problemen die breed spelen nog nieuwe versies in productie genomen zullen worden op Invantive Cloud vanwege de frozen period.

Direct na de vorige mededeling (telefonisch) dat er een aanpassing was doorgevoerd kreeg ik de melding die ik heb beschreven op dit forum op 29-6. De volgende dag was die melding weer zoals eerder. Nu geven jullie aan dat die release niet was geweest.

Mijn vermoeden is als volgt: de update was er wel, want gaf een andere fout. Dus release was dus incompleet en is snel teruggedraaid. Nu is die opnieuw uitgerold en krijg ik weer die melding:

DataSource.Error:
OData:
Invalid JSON.
A comma character ‘,’ was expected in scope ‘Array’.
Every two elements in an array and properties of an object must be separated by commas.

We zijn ondertussen ruim twee weken down.

Procesmatig advies is om niet meerdere parallelle communicatiekanalen te openen, maar uitsluitend te escaleren via de forums. Meerdere kanalen werken in de praktijk veelal verstorend en kwaliteitsverlagend, hoe vervelend ook.

Voor de huidige melding is advies om screenshot van request toe te voegen zoals eerder.

Mocht prioriteit hebben, dan is advies om SnelStart de datacorruptie te laten oplossen.

De parrallele communicatie betreft via Snelstart. Die proberen mee te zoeken naar oplossing.

Versie 26.0.168 van Invantive Bridge Online

itgenjuy020
The field ‘correspondentieAdres_land_id’ can not be interpreted as of type ‘Guid?’.
The GUID value of column ‘correspondentieAdres_land_id’ of SnelStart.Handel.Relaties has a default value.

Query:

select t.*
from   SnelStart.Handel.Relaties@snr t

Een analist zal kijken naar deze foutmelding.

Mocht er een ingang bij SnelStart zijn, dan is advies die te vragen de achterliggende datafout op te laten lossen.

De oorspronkelijke foutmelding behelste het veld vestigingsAdres_land_id. Deze blokkeerde het zich op de volgende foutmelding namelijk het veld correspondentieAdres_land_id.

Voor correspondentieAdres_land_id is een workaround opgenomen in de programmatuur. Deze zal met de volgende versie in productie genomen worden.

Bedankt voor de terugkoppeling. Hopen dat we snel weer kunnen draaien!

Is er zicht op een termijn wanneer de volgende versie in productie wordt genomen? Sinds 22 juni hebben we geen actuele dashboards meer en dat begint nijpend te worden i.v.m. maandafsluiting enz.

De laatste versie voor de zomerstop is op de avond van 7 juli 2026 in productie genomen. De wijziging hoort hierin te zitten.

De release is teruggetrokken vanwege problemen in andere onderdelen die impact hadden op grotere aantallen gebruikers. Het is niet bekend of er nog een release komt voor het einde van de zomerstop.

Omdat er sprake is van een beperkte impact en oorzaak in SnelStart zelf, wordt dit punt niet als voldoende kritisch beschouwd om het doorbreken van de frozen period te rechtvaardigen.

Advies is om een alternatieve (handmatige) oplossing te kiezen als zekerheid nodig is.

Ah wat balen! We hebben nu één keer succesvol kunnen vernieuwen maar gaan dus weer een x periode zonder actuele data in. Erg vervelend.
Kunnen jullie concreteet aangeven wat er bij anderen mis gaat en waar ik dit kan volgen?

Mede door de langdurigheid en onzekerheid voor onze betaalde koppeling kunnen jullie ons vast verder helpen richting een oplossing:
Wij kennen dat veld niet, en vermoedelijk gekoppelde land velden zijn allemaal gevuld. Ongetwijfeld kunnen jullie ons dan doorgeven op welk(e) record(s) het mis gaat in onze administratie. Graag op RelatieCode of id doorgeven.

Daarbij wil ik jullie ook wijzen op deze;

Rond deze periode is onze vernieuwing gestopt. En in de release zitten de probleemvelden waar de foutmelding op wijst.
Kan deze release dan teruggedraaid worden? Dan zijn wij denk ik ook geholpen.

Groet