Itgenscr652 De datacontainer moet gerepareerd worden. Vernieuw de aanmeldgegevens op de datacontainer en probeer het opnieuw

Er is een datacontainer gevonden met een groter aantal partities en een foutmelding onder dit abonnement:

itgenscr560: eol:
Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token.
Het access token kon niet worden verkregen.
Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database ‘Exact Online BYOD John Doe’.

Deze database lijkt sinds 30-09-2022 02:04:50 (UTC) dit probleem te kennen.

De waarschijnlijke oorzaak is recent ook elders voorbijgekomen. Rond deze tijd in de nacht kan Exact Online down zijn vanwege onderhoud. Echter, de status van de Exact Online API Data Server voor de data en de Exact Online API Authenticatie Server voor het verwerven van een nieuw access en refresh token kan blijkbaar uit elkaar lopen. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat Exact bovendien keuzes heeft gemaakt die afwijken van industriestandaarden omtrent de geldigheid van het refresh token die leiden tot beperkte recoverymogelijkheden. Meer informatie hierover is te vinden vanaf de startpagina: Exact Online foutmelding: Old refresh token used.

De afgelopen maand zien we regelmatig dat bij langduriger Exact Online downsituaties er wel een nieuw access en refresh token opgehaald kunnen worden, maar dat deze niet te activeren zijn op de API-server zelf en/of een onjuist antwoord terugkomt. Er is middels een release vorige week gepoogd het gedrag te verfijnen in de code, maar blijkbaar is dat niet afdoende en op basis van de theorie achter het Two Generals is het onzeker of dit sluitend gemaakt kan worden. Gezien de historie over deze veranderingen in 2021 en de risico’s op downsituaties door het aanpassen van het algoritme is er geen plan om dit met Exact bespreekbaar te maken.

Advies is om de downloads niet te schedulen rond de downtijden van Exact Online.

Mochten er veel administraties verwerkt worden van meerdere klanten, dan is het ook mogelijk om per klant een aparte database te registreren met een eigen app registratie (client ID) zoals beschreven in Registratie Exact Online app voor gebruik met Invantive Cloud. Dit maakt het mogelijk om eerder, deelsgewijs en sneller te verversen en het refresh token is per combinatie van client ID en Exact Online user ID.

Er zal parallel nog gekeken worden of een verdere verfijning mogelijk is, maar zoals gezegd zal hierbij een afweging gemaakt worden tussen risico’s en verbetering.