Best practice om Budget en ReportingBalance ververst te krijgen in Tableau?

Use case is Exact Online-data gebruiken, via een Invantive applicatie die de data naar een eigen MySQL Azure database laadt of rechtstreeks met een Tableau Connector (OData) op de database van Exact Online op Invantive Cloud.

Er is geen mogelijkheid om een machine aan te laten staan en de Exact data iedere nacht te verversen via taakbeheer.

Wat is dan de mogelijkheid om iedere dag de Exact data te verversen op de eigen MySQL database?

Ben benieuwd welke scenario’s gebruikt worden?

Ik gebruikte voorheen een Union, maar dat kan niet met Odata in Tableau (zie Best practice om Budget en ReportingBalance te koppelen in Tableau?). Vraag me af of er een beter scenario is (scheelt een database) en zo ja, hoe ik het werkend krijg? Iemand tips?

Er zijn meerdere manieren om de Invantive applicatiemodule automatisch uit te voeren zonder taakplanner of cron. Afhankelijk van de toepassing kan hierin een keuze gemaakt worden, waarbij ook Google en Azure Functions soms gebruikt worden.

Maar Tableau biedt zelf ook de mogelijkheid om taken te schedulen. Hiermee kan ook de replicatie van Exact Online naar MySQL uitgevoerd worden, net zoals dat bijvoorbeeld met curl in Windows Taakplanner of crontab op MacOS kan.

Hiervoor dient de URL van de applicatiemodule aangeroepen te worden met de gebruiker en wachtwoord op basis van Basic-authenticatie. De URL is te vinden zoals beschreven in:

De User-Agent header moet opgegeven worden bij het ophalen en de IP-adressen van Tableau dienen vrijgeschakeld te zijn (Open Firewall (whitelist) voor Invantive Cloud-verbindingen).

Als het niet lukt met een standaard connector om de URL op te halen, gebruik dan Tableau Web Data Connector om een download samen te stellen met Basic Authentication, of voeg in de applicatiemodule een stukje uitvoer toe waardoor het formaat overeenstemt. Vaak wordt gekozen voor een lege JSON-array of XML-bericht om het formaat passend te maken voor inhoud die de beschikbare connector aankunnen.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.