DataSource.Error: OData: Aanvraag mislukt: De externe server heeft een fout geretourneerd: (499)

Bij het vernieuwen en ophalen van gegevens in PowerBi (zowel Twinfield als Exact Online) loop ik tegen de foutmelding:

DataSource.Error:
OData:
Aanvraag mislukt:
De externe server heeft een fout geretourneerd: (499)
(Het downloaden van gegevens werd geannuleerd na , bijvoorbeeld doordat de gebruiker wegnavigeerde in de gebruikersinterface.
(itgenboe242, …))

Wat is hier het probleem en hoe kan het opgelost worden?

Want voorgaande keren werkte de verbinding wel.

Lukt het bij opnieuw proberen wel?

Het klinkt als een variant op een probleem in de interactie tussen Power BI Desktop en Invantive Bridge Online. Vreemd genoeg is dit vanaf Power BI Desktop; op PowerBI.com is een dergelijk probleem beschreven op PowerBI.com Service OData-download issue: "An existing connection was forcibly closed by the remote host."

Nee, de foutmelding blijft opkomen. Zowel in een bestand die eerder op is gesteld als in een compleet nieuw PowerBI-bestand. Daarbij maakt het ook niet uit welke tabel ik pak.

Een verbetering is op 3 maart 2023 in productie genomen waardoor (als deze juist werkt) een voorgaande afgebroken download op een kritisch moment niet meer automatisch alle volgende downloads annuleert met HTTP status 499.

Mocht onverhoopt toch nog een keer elke download meteen eindigen met HTTP status 499, gelieve dan een antwoord toe te voegen.

Een bericht is gesplitst naar een nieuw topic: DataSource.Error: OData: Aanvraag mislukt: De externe server heeft een fout geretourneerd: (499)v

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.