Download van data naar Excel supertraag

Sinds ik in December ben geupgrade van een vrij oude versie van Invantive control for Excel naar de destijds laatste versie, is het downloaden van data extreem traag geworden. Voorheen duurde een download een aantal minuten. In de nieuwe versie duurt die zelfde download bijna een half uur! Hierdoor is er onderweg altijd meerdere keren een 2FA invullen, die altijd als een pop-under komt, dus ik vaak over het hoofd zie.

Dit is extreem irritant. Is dit een bug in de versie die ik draai?

Ik draai 20.2.139-PROD+1490

Voor het gebruik van Invantive Control for Excel met een abonnement is het noodzakelijk om een eigen applicatie te registreren op Exact Online.

Volg hiervoor de stappen beschreven op Registratie Exact Online app voor gebruik met Invantive Control for Excel .

De app is geregistreerd, anders zou hij helemaal niet werken. De app doet het wel, maar is gewoon heel erg traag. Daar zoek ik een oplossing voor, want rapportages die ik voorheen even tussendoor maakte, kosten me nu veel tijd en gedoe.

Wat kan hier een oorzaak van zijn? En hoe kan dit opgelost worden?

Er zijn geen bekende prestatieverslechteringen van versie 20.2 tov voorgaande versies. Er zitten wel een groot aantal verbeteringen in.

Exact Online als bron is echter wel vele malen langzamer geworden. Bijvoorbeeld verzoeken die voorheen 200 ms duurden kunnen rustig 1000 ms duren. Hier is bij ongewijzigde SQL-statements niks aan te doen vanuit Invantive; het is een keuze door Exact.

Advies is om de SQL-statements daarom te vervangen door efficiëntere versies. Die zijn vaak niet identiek qua structuur, maar wel gelijkend zodat er met wat aanpassingen dezelfde uitkomst meestal wel gerealiseerd kan worden.

Dit kan op twee manieren: via vragen op de forums, om zo kennis te verzamelen hoe het geoptimaliseerd kan worden, of door een kort consult in te zetten voor kennisoverdracht en praktische ondersteuning.

Het elke tien minuten invullen van de 2FA-code kan in meeste scenario’s voorkomen worden door ook het veld client secret in te vullen bij het aanmelden.

Ik heb het tweetraps geheim toegevoegd zodat ik in ieder geval niet meer elke keer die code weer met de hand in moet vullen.

Je schrijft dat er in 20.2 prestatieverslechteringen zitten. Wanneer verwacht je dat jullie een versie uitbrengen waarin deze opgelost zijn?

Ik zal daarnaast mijn queries op het forum posten om te vragen of iemand weet hoe die efficiënter kunnen. Volgens mij zijn ze al extreem eenvoudig, maar misschien doe ik iets onhandigs (Hoe maak ik Exact Online uren query op PjtTimeTransactions efficiënter?).

Excuses, ik bedoelde “geen bekende”. Tekst is aangepast. Versie 20.2 is over alle onderdelen vaak minstens zo snel en vaak sneller.