De oorzaak blijkt niet het vervallen van een refresh token te zijn (bij Twinfield 25 jaar geldig), maar het vervallen van het access token. Het access token is bij Twinfield 60 minuten geldig. Twinfield communiceert het verlopen van een access token op meerdere manieren qua foutcodes. Tot dusver zijn foutcode 103 en 354 in beeld.
Niet elke manier werd afgedekt en het probleem treedt pas na 60 minuten op, waardoor het bij tests pas naar boven komt als er meer dan 60 minuten aaneengesloten data verwerkt wordt. Omdat het verlopen van het access token niet gedetecteerd wordt zal Invantive Cloud niet automatisch een nieuwe sessie starten met een nieuw access token. Elke volgende vraag - hoe eenvoudig dan ook - leidt weer tot een foutmelding.
Een aantal verbeteringen zijn gemaakt worden zodat ook langlopende sessies hun gegevens volledig kunnen ophalen, zowel door indien mogelijk geen gebruik meer te maken van lazy refresh, maar ook door betere detectie van een verlopen access token.
In een volgende release zal deze Twinfield API code 354 niet meer weergegeven worden als generieke itgensop048
error, maar als itgentfr089
. In het geval van een verlopen token als itgentfr094
of itgentfr093
.
De melding Invalid name character in ‘http://www.twinfield.com/_Unexpected’
blijkt te herleiden te zijn tot een bug in Twinfield bij het fiscaal regime voor afschrijvingen. Die zal naar verwachting 4 augustus 2021 opgelost zijn en zonder aanpassing aan de Invantive engine juist gaan werken. Workaround is om herhaaldelijk hetzelfde verzoek te proberen. Zie ook Itgensop057 GeneralLedgerDetailsV2: Invalid name character in 'http://www.twinfield.com/_Unexpected'