Exact Online tabellen filteren op een lijst met divisies afkomstig uit Excel

Wij zijn al een tijd bezig om een alternatief te zoeken op het ‘hard’-filteren in Power BI of in de start-up SQL van Invantive. Wij zouden hier graag dynamisch kunnen filteren door een lijst vanuit Excel bij te houden.

Nu lijken we een oplossing te hebben gevonden, die ik hieronder heb uitgewerkt. Echter loopt deze oplossing (waarschijnlijk) nog niet als gewenst/verwacht.

In Power BI worden 3 tabellen aangemaakt:

1. Lijst met Divisies die afkomstig zijn uit een Excel.
  2. TransactionLines afkomstig uit Exact
  3. Een gecombineerde tabel van bovenstaande tabellen
    image

Lijst met divisies uit Excel
Om dynamisch te kunnen filteren is in Excel een lijst met divisies vastgelegd, deze kan handmatig door iedereen in de organisatie bijgehouden worden.
De load van deze query is in Power BI uitgeschakeld.
image

Transactionlines
Vervolgens wordt een tabel vanuit de API aangeroepen, bijvoorbeeld:

ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol

Voor deze tabel is ook de load uitgeschakeld.

Gecombineerde tabel
De lijst met divisies wordt vervolgens door een inner join gejoined aan de tabel (in dit geval de TransactionLines) als nieuwe query. Dit zorgt ervoor dat er een nieuwe tabel wordt opgeleverd die alleen overeenkomende waardes uit beide tabellen toont.

Output Bridge Online Monitoring
Echter wanneer ik kijk wat voor impact dit heeft op de ‘calls’ die worden gedaan in Bridge Online monitoring, zie ik dat er 4 aparte query’s worden aftrapt. Waarvan er 2, die naar mijn inziens niet afgetrapt mogen worden, vrij snel automatisch worden beëindigd. Waarop volgend een 4e query met de gewenste where-clause wordt geactiveerd.

Nu willen wij graag gebruik maken van deze functionaliteit, echter de divisielijst vele male groter maken. We zijn er alleen bang voor dat de 2 automatisch afgebroken query’s ook impact hebben op de limieten, waardoor we ongewenst toch teveel data ophalen.

Kunnen jullie ons hierbij helpen?

1 like

De beschreven aanpak wordt niet aanbevolen omdat die sterk afhankelijk is van de interne optimalisatie van de Power Query / M-taal zoals query folding. Maar ook typische database-zaken zoals serialiseerbaarheid kunnen de (correcte) werking beinvloeden.

Advies is om een ervaren Invantive-consultant te betrekken om de randvoorwaarden samen te stellen en te komen tot een meer optimale invulling voor grote aantallen administraties.

Deze vraag is automatisch gesloten na 1 week inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.