Foutmelding OLE DB- of ODBC-fout: Invalid JSON. A comma character ',' was expected in scope 'Array'

Heb inmiddels begrepen dat deze foutmelding:

OData: Invalid JSON. A comma character ‘,’ was expected in scope ‘Array’. Every two elements in an array and properties of an object must be separated by commas…

komt doordat er een foutmelding terugkomt uit Invantive Bridge Online over ontbrekende gebruikersinformatie. Op dit moment wordt de sessie na circa 20 minuten vernietigd als er geen activiteit plaatsvindt; dit kan echter onterecht zijn doordat het laden van data bij Exact Online nog loopt.

De volgende versie zal een verfijning bevatten waardoor het vroegtijdig vernietigen van nog actieve sessies voorkomen wordt.

ik heb dit probleem ook bij een grote administratie van 2,3 miljoen regels in de TransactionLines. Ik gebruik al de TransactionLInesIncremental. Als ik de tabel 1 op1 laad in Power BI Desktop gaat het goed. Gebruik ik echter het $select commando (ik wil bepaalde kolommen uitsluiten omdat deze de filesize nogal groot maken) dan krijg ik de foutmelding. Deze komt wel eerder dan 20 minuten volgens mij.

Vanavond is een nieuwe release live gegaan. Die zou het probleem moeten oplossen van actieve sessies die niet enige tijd beeindigd worden (het bleek te varieren van 10 tot 20 minuten).

Treedt het probleem nog op?

ik heb vannacht om 5:00 via PowerBI.com onderstaande melding gehad. Na ongeveer 21 minuten: OData: Request failed: The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a receive.

helaas dus niet de JSON melding, maar meldingen op PowerBI.com zijn wel vaker anders. Ik heb gistermiddag 2 refreshes uitgevoerd (via PowerBI.com) die beide goed gingen. een van in totaal 23 minuten en 1 van 13 minuten.

Update: zojuist (8:12) dezelfde dataset via PowerBI desktop vernieuwd. Dit ging binnen 20 minuten nu zonder problemen.

update2. Zojuist om 8:34 een handmatige update gedaan via PowerBI.com. In 10 minuten klaar zonder problemen. Zou het dan toch met het tijdstip te maken hebben? Misschien vannacht even afwachten?

De 10-20 minuten voor inactiviteit zijn verhoogd naar 30 minuten, plus de tijd gedurende welke de sessie data laat downloaden. Zo zou je in principe tot 30 minuten na afloop van de laatste download nog moeten kunnen inhaken op een warmgelopen sessie.

De tip in het algemeen bij deze foutmelding van Invalid JSON is om de download ook vanuit de browser te proberen. Vaak is het een andere foutmelding, maar omdat Invantive Bridge Online al data begint terug te sturen voordat alles opgehaald is (streaming) mis je soms de echte error.

De echte error is vrijwel altijd ook terug te vinden in het scherm Systeemberichten op Invantive Cloud.

Vannacht is de automatische refresh via PowerBI.com goed gegaan, deze duurde ongeveer 42 minuten.

OK, top!

Bij tests met grote omgeving (8.5 miljoen boekstukregels binnen 1 divisie) treedt wel nog een OutOfMemory op. De regels komen wel binnen na 5 uur, maar het incrementeel verwerken lukt nog niet, dus het duurt telkens opnieuw 5 uur.

De grens lijkt te liggen ergens rond de helft van 8 miljoen. Voor omgevingen met meer dan zeg 4 miljoen regels is voorlopig Data Replicator een betere keuze. Die schaalt verder door (grotere omgevingen zijn boven terabyte).

Meer tips om dergelijke JSON errors op te lossen worden verzameld onder: DataSource.Error: OData: Invalid JSON. A comma character ',' was expected in scope 'Array'. Every two elements in an array and properties of an object must be separated by commas.

helaas is deze melding sinds gisteren weer terug bij een omgeving met 2,4 miljoen regels in Transactionlines. Bijwerken gebeurd via Power BI desktop.

In diagnostiek -systeemberichten vind ik deze melding heel veel: ‘The encrypted contents of a disk cache file are missing’. en ‘The encrypted contents of a disk cache file are missing.’

Het is nu 4 keer geprobeerd maar telkens ontstaat deze foutmelding.

Zou je nogmaals willen proberen? Er was gisteren een korte storing doordat de schijven volgelopen waren (meer gebruikers dan eerder).

Ok, maar vanochtend om 8:15 ging het ook fout?

Dat is correct. We hadden uit (achteraf verkeerde) zuinigheid de Incremental basis laten staan. Probleem was dat de metadata files wel weggeschreven waren, maar de inhoud niet. Dit is nu gecorrigeerd en zal in een volgende release verder verfijnd worden.

We hebben het zojuist weer geprobeerd, maar helaas toch weer de Invalid Json foutmelding op TransactionLines en in de log ook weer deze fout: The encrypted contents of a disk cache file are missing.

De resterende incomplete bestanden n.a.v. de volgelopen schijf zijn verwijderd. Gelieve nogmaals te verversen.

Dit probleem lijkt nu opgelost. Er zijn nog wel foutmeldingen, maar die worden hier besproken: Deels mislukte download Power BI dataset

Sinds afgelopen week heb ik bovenstaande foutmelding weer. “Every two elements in an array and properties of an object must be separated by commas.”.
Tips ?

Power BI kan de foutmelding niet teruggeven. De daadwerkelijke foutmelding kan opgezocht worden in Invantive Bridge Online Monitoring. Indien de forums geen soelaas bieden bij zoeken op de foutcode, dan is advies om een nieuwe post aan te maken met de daadwerkelijke foutmelding plus toelichting.