Gemakkelijk meten aan de Exact Online XML API

Ook in de Exact Online Edition van het gratis SQL Query Tool van Invantive kun je gegevens verzamelen over de werking van de API’s. In dit artikel laat ik je twee van de mogelijkheden zien. Ik beperk me hier tot de XML provider.

Prestaties

Elke SQL query vraagt bij een of meerdere administraties gegevens op, zoals bijvoorbeeld een lijst van te betalen facturen in je administraties.

Deze vragen worden parallel verstuurd naar de Exact Online servers.

De maximale mate van parallellisme kun je instellen met set requests-parallel-max 4. Merk op dat een te hoge mate van parallellisme zeker geen betere prestaties hoeft te betekenen. Meer dan 8 voegt normaliter weinig toe.

De prestaties van de individuele vragen en hun antwoord kun je terugvinden in de view SessionIOs@DataDictionary'.

XML Logging

Maar vaak ben je niet alleen geïnteresseerd in de prestaties, maar ook in de inhoud van de antwoorden. Je kunt natuurlijk - vooral voor de XML API - gemakkelijk alle administraties aflopen en telkens een XML download doen van de topics die je wilt, maar het is handiger ze parallel en met 1 statement op te halen.

Met de volgende statements kun je alle antwoorden in Exact Online XML formaat opslaan in een map:

set xml-log-directory MAP
set log-xml true

Per antwoord vind je na afloop van je SQL query hierin een bestand. Voor 25 administraties krijg je dus sowieso 25 bestanden en als het antwoord opgehakt was in stukjes nog meer.