Hva ønsker jeg å oppnå: Jeg vil at den daglige oppdateringen av min Power BI semantiske modell skal lykkes. Denne oppdateringen henter data via en OData-tilkobling i Invantive Bridge Online til Exact Online, men stopper med en intern serverfeil.
Hva jeg står overfor:
Oppdateringen av min semantiske modell i Power BI mislykkes med en HTTP 500 intern serverfeil på OData-endepunktet i min Bridge Online-miljø. Feilmeldingen indikerer at det er en intern tjenestefeil som normalt er midlertidig, men feilen fortsetter å oppstå ved gjentatte oppdateringsforsøk.
Konkret eksempel:
Feilmelding fra Power BI:
Det oppstod en feil under behandling av data i den semantiske modellen. Oppdatering mislyktes: den semantiske modellen kunne ikke fullføre oppdateringen. Feildetaljer: Det siste oppdateringsforsøket mislyktes på grunn av en intern tjenestefeil. Dette er vanligvis et forbigående problem. Hvis du prøver igjen senere og fremdeles ser denne meldingen, kontakt support.
DataSource.Error: Microsoft.Mashup.Engine1.Library.Resources.HttpResource: Forespørsel mislyktes: OData Versjon: 3 og 4, Feil: Den eksterne serveren returnerte en feil: (500) Intern Serverfeil. OData Versjon: 4, Feil: Den eksterne serveren returnerte en feil: (500) Intern Serverfeil. OData Versjon: 3, Feil: Den eksterne serveren returnerte en feil: (500) Intern Serverfeil.. Microsoft.Data.Mashup.ErrorCode = 10122. Microsoft.Data.Mashup.ValueError.DataSourceKind = OData. DataSourcePath = https://bridge-online.invantive.com/[omgevingsnaam]/odata4
Den neste planlagte oppdateringen etter denne feilen var planlagt 18. august 2026, 6:00 UTC.
Hva jeg allerede har prøvd:
I tidligere, lignende tilfeller viste det seg at denne feilmeldingen var knyttet til et utløpt OAuth-token for den underliggende Exact Online-tilkoblingen, hvoretter re-autentisering i Invantive Cloud-portalen løste problemet. Jeg har ennå ikke kunnet verifisere om dette også er årsaken nå, og har ennå ikke utført re-autentisering fordi jeg først vil få bekreftet om dette faktisk er årsaken før jeg autoriserer tilkoblingen på nytt.
Kontroller nøye at du logger deg på Bridge Online-nettstedet som også brukes fra Power BI og med samme brukernavn. Du ser bare forespørslene fra Invantive Cloud-brukeren som du logger deg på nettstedet med.
Det er fire servere i bruk:
bridge-online.cloud
app-online.cloud
bridge-online.invantive.com
app-online.invantive.com
Serveren du bruker, vises i skriptet eller kildekoden for rapporteringen.
Kontroller riktig forespørsel og detaljer
Sørg for at du først velger forespørselen for å vise detaljene. Bare én forespørsel skal være synlig i skjermbildet.
Kontroller også nøye om forespørselen har en sti med odata4 eller apps. Forespørsler med andre stier er generelt ikke relevante for dette formålet.
Feilmelding og tips via e-post
I tillegg vil Invantive Cloud-brukeren som har mottatt feilmeldingen vanligvis få en e-post tilsendt med feilmeldingen og tips dersom det er en feilmelding i Power BI, Power Query, Azure Data Factory, Qlik eller Tableau.
Det anbefales å sjekke spam-mappen til den aktuelle brukeren for slike e-poster sendt fra support@invantive.com.
Jeg har prøvd det på alle de fire serverne bridge-online.cloud, app-online.cloud, bridge-online.invantive.com, app-online.invantive.com og får samme feilmelding itgenboe646 (Systemfeil) på hver av de fire når jeg prøver å åpne Monitoring. Det ser derfor ikke ut til å være knyttet til én spesifikk server, men en generell feil når jeg prøver å få tilgang til Monitoring fra kontoen min.
Dette gjør det ikke mulig for meg å levere det forespurte skjermbildet av forespørselsdetaljene som ble bedt om. Kan dere undersøke om dette er et kjent problem, eller om det er noe galt med rettighetene eller konfigurasjonen til min Invantive Cloud-bruker som hindrer tilgang til Monitoring.
Jeg vil gjerne vite hva jeg kan gjøre, jeg håper disse overvåkingsskjermbildene hjelper. Jeg har også noen andre statuser og feilmeldinger i oversikten.
Rådet er å legge til et skjermbilde av selve forespørselen som gir en feilmelding i Power BI. Skjermbildene som er inkludert her handler om å se fakturaer og åpne overvåkingsskjerm. Se instruksjoner i:
Dette spørsmålet er automatisk lukket etter 1 uke med inaktivitet. Det siste gitte svaret er merket som løsningen.
Vennligst opprett et nytt spørsmål i et eget emne hvis problemet oppstår igjen. Inkluder en lenke til dette emnet ved å lime inn URL-en i teksten i det nye spørsmålet.