Database doet ongewoon lang over verversen Power BI

De melding itgenoda267 in de screenshots is een waarschuwing. Het komt niet vaak voor dat deze optreedt, want de Invantive-driver corrigeert automatisch zijn gedrag op basis van de cijfers die de achterliggende API - in dit geval Exact Online - teruggeeft.

Het verzoek zal automatisch na de aangegeven wachttijd opnieuw ingediend worden. De wachttijd werkt met een “exponentiele backoff” tot een zekere bovengrens.

Indien de foutmelding vaker achtereenvolgens optreedt zal de wachttijd verder oplopen tot een bepaalde bovengrens. Deze bovengrens kan gebaseerd zijn op de grootte van het “venster” waarop de snelheidsbeperking betrekking heeft. Op Exact Online is dit primair een minuut en secundair een dag. Overschrijding van het secundaire venster op Exact Online leidt echter tot een “hard stop” met itgeneor229 in plaats van itgenoda324.

Enkel indien deze melding vaak voorkomen (bijvoorbeeld dan 1% van grotere aantallen API-requests leidt tot deze melding) is ingrijpen noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat dezelfde combinatie van Exact Online client ID en administratie gebruikt wordt door andere systemen dan Invantive Cloud.

Een analyse van het getoonde request laat geen bijzonderheden zien en een relatief korte en reguliere loopduur voor circa 18000 rijen:

Wel is zichtbaar in de registratie dat het totale API-gebruik vanaf 00:00 tot 08:00 relatief hoog is op deze administratie met circa 1.000 API-calls van de 5.000 beschikbaar.

Ook is zichtbaar dat de beantwoording van sommige API-calls relatief lang duurt, maar dit is een punt voor Exact Online zelf (merk op: Invantive Cloud werkt in de basis altijd bewust met real-time data, caching wordt indien nodig er op gestapeld):

Tenslotte is zichtbaar dat de piek qua activiteit aan het begin samenhangt met data ophalen uit caches, mogelijk omdat eerdere downloads afgebroken zijn:

U kunt de responsetijden van de Exact Online API terugvinden in het scherm “Sessie I/O’s”.

Advies is om: