Database doet ongewoon lang over verversen Power BI

Wij hebben een database via Invantive welke ongewoon lang doet over het refreshen van de dataset via Power BI, maar ook als ik een nieuwe tabel in wil laden/refreshen doet hij er vaak lang over.

Ook krijg ik buitengewoon vaak de melding dat er teveel API calls geweest zijn en er daarom geen data meer opgehaald kan worden (itgeneor229).

Omdat we dit bij soortgelijke dashboards niet tegenkomen, ontvang ik graag informatie over wat er verkeerd gaat.

De queries die opgehaald worden zijn voor zo ver ik weet niet ongewoon groot.
Helaas stond mijn Invantive Cloud nog niet open toen ik startte met verversen, dus via monitoring kan ik de refresh niet vinden.

Duur ruim een uur

Waarschuwing itgenoda324 naar aanleiding van itgenoda267 / 429 Too Many Requests

Itgenlic566 logmelding toegang via download PurchaseEntries

Request ID: 0HN9JIRBVFEK5:00000001

Waarschuwing itgenoda324 / itgenoda267 / 429 Too Many Requests

De melding itgenoda267 in de screenshots is een waarschuwing. Het komt niet vaak voor dat deze optreedt, want de Invantive-driver corrigeert automatisch zijn gedrag op basis van de cijfers die de achterliggende API - in dit geval Exact Online - teruggeeft.

Het verzoek zal automatisch na de aangegeven wachttijd opnieuw ingediend worden. De wachttijd werkt met een “exponentiele backoff” tot een zekere bovengrens.

Indien de foutmelding vaker achtereenvolgens optreedt zal de wachttijd verder oplopen tot een bepaalde bovengrens. Deze bovengrens kan gebaseerd zijn op de grootte van het “venster” waarop de snelheidsbeperking betrekking heeft. Op Exact Online is dit primair een minuut en secundair een dag. Overschrijding van het secundaire venster op Exact Online leidt echter tot een “hard stop” met itgeneor229 in plaats van itgenoda324.

Enkel indien deze melding vaak voorkomen (bijvoorbeeld dan 1% van grotere aantallen API-requests leidt tot deze melding) is ingrijpen noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat dezelfde combinatie van Exact Online client ID en administratie gebruikt wordt door andere systemen dan Invantive Cloud.

Een analyse van het getoonde request laat geen bijzonderheden zien en een relatief korte en reguliere loopduur voor circa 18000 rijen:

Wel is zichtbaar in de registratie dat het totale API-gebruik vanaf 00:00 tot 08:00 relatief hoog is op deze administratie met circa 1.000 API-calls van de 5.000 beschikbaar.

Ook is zichtbaar dat de beantwoording van sommige API-calls relatief lang duurt, maar dit is een punt voor Exact Online zelf (merk op: Invantive Cloud werkt in de basis altijd bewust met real-time data, caching wordt indien nodig er op gestapeld):

Tenslotte is zichtbaar dat de piek qua activiteit aan het begin samenhangt met data ophalen uit caches, mogelijk omdat eerdere downloads afgebroken zijn:

U kunt de responsetijden van de Exact Online API terugvinden in het scherm “Sessie I/O’s”.

Advies is om:

Deze vraag is automatisch gesloten na 1 week inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.