Foutmelding itgenoda191 en itgenscr652 Power BI op het moment dat ik een Data Refresh uit wil voeren

Ik heb de automatische autorisatie ingesteld echter ik blijf de volgende melding bij het ophalen van de OData feed krijgen:

Microsoft.Mashup.Engine1.Library.Resources.HttpResource: Request failed:
OData Version: 3 and 4,
Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token. Het access token kon niet worden verkregen. The client secret was incorrect. If the client attempted to authenticate via the ‘Authorization’ request header field, the authorization server MUST respond with an HTTP 401 (Unauthorized) status code and include the ‘WWW-Authenticate’ response header field matching the authentication scheme used by the client. Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database ‘Exact Online (nl) als ------ 422db05’. (itgenoda191, bc283995-6203-4f30-bcb4-b6678d422194))
OData Version: 4, Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: The data container indicates it needs to be repaired. Please refresh the data container credentials and retry. (itgenscr652, e0242116-1403-4f3e-a7cc-fcae8f32ef89))
OData Version: 3, Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: The data container indicates it needs to be repaired. Please refresh the data container credentials and retry. (itgenscr652, bc1ac78e-3dab-4b7f-805f-d5d0f66bbe83))

Hoe los ik dit probleem op?

Advies is om de instructies in de foutmelding te volgen:

Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database ‘Exact Online (nl) als ------ 422db05’

en daarmee ook in lijn:

The data container indicates it needs to be repaired. Please refresh the data container credentials and retry.

De stappen staan beschreven in Eenvoudiger autorisaties vernieuwen op Invantive Cloud (itgenscr652, itgeneor559 of itgeneor562). Het vernieuwen van autorisaties is op Exact Online om bekende redenen foutgevoelig. Het artikel op Auto-recovery van Exact Online refresh tokens voor datacontainers legt uit hoe het vernieuwen van autorisaties verder geautomatiseerd kan worden.

Ik heb deze stappen doorlopen. De data container is hersteld en de automatische vernieuwing van de Exact administratie is ingesteld met het gebruikte Exact Online account, wachtwoord en de TOTP. Echter ontvang ik vervolgens weer de melding dat de data container opnieuw vernieuwd moet worden. Wat gaat er mis?

Volgens de registratie op de datacontainer is de laatste gefaalde keer voor het openen om 09:02 (UTC) en de laatst geslaagde om 09:12 (UTC).

In de Invantive Bridge Online Monitoring staat dat downloads werkten tot 08:36 (UTC) en om 09:01 niet meer. Na 09:02 is er geen download meer geweest.

Het lijkt er op dat het refresh token ongeldig is geworden tussen 08:36 en 09:01 (UTC) en dat om 09:12 een reparatie heeft plaatsgevonden, maar daarna geen downloads hebben plaatsgevonden.

Zou je nogmaals willen proberen data te downloaden in Power BI?

In ieder geval had het ongeldig worden tussen 08:36 en 09:01 niet mogen gebeuren. We zullen dit verder uitzoeken en proberen hetzij een workaround te maken hetzij in overleg met Exact een verbetering.

Yes, dat heb ik zojuist geprobeerd.

Daarbij ontvang ik de volgende melding:

Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token.
Het access token kon niet worden verkregen.
The client secret was incorrect.
If the client attempted to authenticate via the ‘Authorization’ request header field, the authorization server MUST respond with an HTTP 401 (Unauthorized) status code and include the ‘WWW-Authenticate’ response header field matching the authentication scheme used by the client.
Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database 'Exact Online (nl) als

Om onduidelijke redenen wordt inderdaad in een klein promillage van de verversingen het client secret afgewezen door Exact Online. Het client secret is een applicatie-specifiek wachtwoord dat in principe nooit wijzigt (en zelfs specifiek op het Exact platform erg lastig te wijzigen is).

Advies is om automatisch herstel aan te zetten zoals beschreven op Auto-recovery van Exact Online refresh tokens voor datacontainers.

In de tussentijd proberen we het probleem voldoende te documenteren zodat in overleg met Exact een oplossing gevonden kan worden. Naar verwachting zal hiervoor vanavond een nieuwe release live gaan.

Na analyse bleek dat de error een gevolg was van het deels wisselen van Bring Your Own App.

De situatie is gecorrigeerd en de nieuwe versie van Invantive Cloud (inmiddels live) controleert op de invoeren van de juiste combinatie van client ID en client secret bij Bring Your Own App.