Foutcode itgenoda062: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token. Het access token kon niet worden verkregen

Vandaag ontving ik een (nog onbekende?) foutmelding bij het verversen van de Power BI gegevensset. Ik heb deze foutmelding opgezocht, maar kon geen eerder ticket vinden. Wat gaat hier fout?

De foutcode is itgenoda062 met tekst:

eol: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token.
Het access token kon niet worden verkregen.
Voor gegevenstoegang is een actief OAuth access token vereist.
Een nieuw access token kon niet worden verkregen door het OAuth refresh token om te wisselen.
Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database ‘Exact Online //////////’. (itgenoda062, //////////))

… dito voor OData3 en OData4

De datacontainer is inmiddels al wel automatisch gerepareerd door de Exact Online Auto recovery. Toch ben ik benieuwd wat fout ging om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

Deze melding is een variant op de eerdere melding bij het verversen van de tokens, alleen deze keer niet met een HTTP 503, maar een HTTP 502 Bad Gateway-foutmelding vanuit Exact Online.

We zien in de logging van vannacht dat je niet de enige was. Er zijn tussen 02:00 en 02:05 tientallen meldingen binnengekomen. Daarvoor en daarna niet één melding. Het lijkt er dus op dat de afgelopen dagen Exact bezig is met wijzigingen aan het systeem en daar telkens 02:00 uur voor uitkiest als servicevenster.

Advies is dan ook om te kijken of er een ander geschikt moment is om de verwerking te starten, bijvoorbeeld 02:15.

1 like

Aah, dat verklaart! Dank voor jouw antwoord.
Ik ga in de toekomst deze verwerking laten starten op een ander tijdstip.

Als Exact Online API servers een HTTP 502 Bad Gateway geven, dan wordt voortaan vanuit Invantive Cloud een itgeneor722 of itgeneor723 getoond.