Hoe kan ik een applicatiemodule automatisch starten vanuit Azure Data Factory?

We willen dagelijks een applicatiemodule t.b.v. kopieren data aftrappen via Azure Data Factory.

Hoe regel ik dat in?

Welke (Invantive) applicatiemodule willen jullie in Azure Data Factory gebruiken?

Ik begrijp je vraag niet helemaal, sorry. We hebben een applicatie ‘aan’ staan in Invantive (XXTBEOL2MSS) die data uit geselecteerde tabellen ophaalt uit Exact Online. Dit wordt nu naar een SQL-database weggeschreven.

Ons doel is om data vanuit Exact Online (en later ook Teamleader Orbit) op dagdagelijkse basis op te halen en in een database te zetten, van waaruit we PowerBI rapportages voeden. De SQL database is inmiddels opgezet en gekoppeld met Invantive. Dit vindt je terug onder ons account.

Wat ik alleen uit een supportsessie begreep is dat het dagelijks opnieuw ophalen van die data een proces is wat handmatig getriggerd moet worden door het aanroepen van een URL. Dat is wat ik graag geautomatiseerd zou willen doen.

Of het nu in een Azure omgeving staat of in een SQL database daarbuiten is mij op dit moment om het even. Mijn voorkeur ging initieel alleen uit naar Azure, omwille van de native ondersteuning binnen ADF voor de integratie met PowerBI.

Ik werk zelf niet bij Invantive, haha. Ik vroeg me af of ik mogelijk vanuit onze expertise kon helpen, vandaar de vraag.

Uit jouw bericht begrijp ik dat jullie de dataverwerking in Invantive zelf doen (als ik het goed begrijp). Over deze werkwijze heb ik helaas geen kennis. Wel zou ik kunnen vertellen hoe je vanuit Invantive de Exact Online data kunt binnenhalen naar een Azure SQL Database (of meerdere SQL databases binnen één SQL server). Dit kan allemaal geregeld worden met behulp van Azure Data Factory als orchestrator. In Azure Data Factory zit tevens iets dat ‘Trigger’ heet. Deze trigger vertelt Data Factory wanneer de data opgehaald moet worden. Dit kan dus op dagelijks worden ingesteld.

Als de data wordt weggeschreven naar een Azure SQL-database, kunnen deze gegevens ook in PowerBI worden ingeladen. PowerBI heeft namelijk een connector voor Azure SQL Databases. Het enige wat hiervoor benodigd is, is een account op de database(s) waarvan de data moet worden ingeladen (met de juiste rechten).

Mochten wij mogelijk iets voor jullie kunnen betekenen dan hoor ik het graag!

Correct, Azure Data Factory is een van de mogelijke wijzes om de data te verwerken. Dit kan door de data door Azure Data Factory heen te laten lopen als ETL-tool (met een OData/REST-connector), of door de ETL-activiteit af te trappen vanuit Azure Data Factory als “orchestrator”.

In onderstaand artikel staat beschreven hoe de ETL-activiteit afgetrapt en gemonitord kan worden via Azure Data Factory:

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 7 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.