Invantive cloud dienstaccount ontkoppeld t.b.v. uitlezen Exact Online data

Op verzoek van Invantive is een dienstaccount gecreëerd binnen de Invantive Cloud portal voor onze organisatie. Vervolgens dit account geactiveerd en gebruikt om data vanuit Exact Online op te halen middels Azure Data Factory. Dit ging een week goed, waarna het account opeens ontkoppeld was van de organisatie en daarmee de data niet meer opgehaald kon worden.

Tevergeefs geprobeerd om het account (gebruiker) nogmaals aan de organisatie toe te voegen (error omdat het emailadres al bestaat). Graag hoor ik hoe ik er voor kan zorgen dat dit account weer aan de organisatie wordt gekoppeld en hoe dit scenario te voorkomen in de toekomst.

Is er een foutcode die optreedt bij het ophalen of omdat het e-mailadres al bestaat?

Zo ja, welke?

Een foutcode identificeert meestal uniek de oorzaak en heeft het formaat itgenXXX999.

Er is inderdaad een foutcode: itgendce001.

Zoals Azure Data Factory aangeeft lukt het niet om verbinding te maken omdat de gebruikte credentials momenteel geen permissies meer hebben op de Exact Online-database. Dit wordt gevalideerd door het feit dat het gebruikte account voor het opzetten van de verbinding niet meer onderdeel is van de Invantive Cloud organisatie.

Volledige error op Azure Data Factory:

ErrorCode=ODataFailedClientCreation
,‘Type=Microsoft.DataTransfer.Common.Shared.HybridDeliveryException
,Message=Failed to create odata connection to RequestUrl.
,Source=Microsoft.DataTransfer.Runtime.ODataConnector
,’'Type=Microsoft.DataTransfer.Common.Shared.HybridDeliveryException
,Message=Failed to get metadata of odata service, please check if service url and credential is correct and your application has permission to the resource.
Expected status code: 200
, actual status code: InternalServerError
, response is : {“error”:{“code”:“itgendce001”,“message”:“SQL error. (itgendce001, 7140d57f-9c7e-4e1a-81b8-8e1c6c60498d)”,“target”:null,“details”:[{“code”:“7140d57f-9c7e-4e1a-81b8-8e1c6c60498d”,“target”:null,“message”:“Unique ID”}],“innererror”:null}}. ,Source=Microsoft.DataTransfer.Runtime.ODataConnector

De foutmelding itgendce001 geeft aan dat de gebruiker nog niet compleet geconfigureerd is in Invantive Cloud.

De gebruiker kan dan niet gebruikt worden in Invantive Bridge Online of Invantive App Online.

De melding is verduidelijkt door hem te vervangen door:

itgenuuy204
The organization of the user … can not be determined. Please make sure that the user is linked to an organisation.

In JSON ziet die melding er als volgt uit:

{"error":{"code":"itgenuuy204","message":"The organization of the user … can not be determined. Please make sure that the user is linked to an organisation. (itgenuuy204, …)","target":null,"details":[{"code":"…","target":null,"message":"Unique ID"}],"innererror":null}}

Het gebruikersaccount is waarschijnlijk apart aangemaakt in een eigen (tijdelijke) organisatie, maar niet gekoppeld aan de abonnementhouder. Het gebruikersaccount wordt daardoor na enkele dagen ontkoppeld van de tijdelijke organisatie, in afwachting van koppeling met een organisatie. De melding itgenuuy204 kan ook kortstondig verschijnen als het abonnement geconfigureerd wordt; probeer het daarom altijd na 15 minuten nogmaals.

Dit is te controleren door met het gebruikersaccount aan te melden op Invantive Cloud. De gebruiker is niet gekoppeld indien er meteen gevraagd worden om te koppelen met een organisatie.

Advies is om extra gebruikers uitsluitend aan te maken via het scherm “Gebruikers” in Invantive Cloud zodat ze meteen geautoriseerd worden voor de organisatie van de abonnementhouder. Zie Gebruikers beheren op Invantive Cloud voor meer uitleg over het aanmaken van gebruikers.

Het gebruikersaccount kan op dit moment niet door de licentiecoördinator zelf gekoppeld worden aan het abonnement. Vanuit Invantive Support zal uitgaand gebeld worden naar de licentiecoördinator op een geregistreerd telefoonnummer om het koppelen te autoriseren. Zodra geautoriseerd duurt het circa een uur totdat de overdracht van het gebruikersaccount naar een andere organisatie verwerkt is in alle systemen.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Bij aanmelding met het gebruikersaccount op Invantive Cloud wordt inderdaad meteen gevraagd om deze te koppelen met een organisatie.

De documentatie voor het beheren van gebruikers op Invantive Cloud is ook zeer accuraat!
Fijn dat er binnenkort contact opgenomen wordt om de ontkoppelde gebruiker weer aan onze organisatie toe te voegen.

Wat me nog duizelt. De gebruiker is destijds aangemaakt zoals hierboven geadviseerd en is na een week als gebruiker uit de organisatie verdwenen. Heb je hier een verklaring voor om herhaling te voorkomen?

Het ontkoppelen gebeurt na enkele dagen als de organisatie een eigen omgeving heeft:

Het gebruikersaccount is waarschijnlijk apart aangemaakt in een eigen (tijdelijke) organisatie, maar niet gekoppeld aan de abonnementhouder. Het gebruikersaccount wordt daardoor na enkele dagen ontkoppeld van de tijdelijke organisatie, in afwachting van koppeling met een organisatie.

Dit is voor meerdere redenen noodzakelijk, zowel commercieel als compliancematig, maar de meest voor de hand liggende is het voorkomen van stapelen van gratis abonnementsvormen.

Het dienstaccount was aangemaakt in de omgeving van de abonnementhouder zoals hieronder beschreven. Als het account opnieuw wordt gekoppeld aan de organisatie van de abonnementhouder zou naar mijn ervaring het account weer zomaar ontkoppeld kunnen worden. In mijn herinnering was “Onderhouden door Invantive” niet aangevinkt. Kan dit de oorzaak zijn? Kun je toelichten wat dit betekent?

Het vinkje bij “Onderhouden door Invantive” wordt door het synchronisatieproces gezet. In de nieuwe (?) tooltip is dit terug te vinden.

Indien het gebruikersaccount oorspronkelijk al onder het abonnement is opgevoerd, dan is er mogelijk een fout gemaakt bij de registratie. Uit de gegevens is dit niet eenduidig vast te stellen.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.