Hmm, dat is geen handige actie, mevrouw Maxima van Oranje zou dat anders benoemen.
Tabel GLClassifications
Ik kan me niet voorstellen dat GLClassifications
versus GLClassificationsBulk
enorm verschilt maakt; dat zijn misschien 5-10 API calls per administratie per dag voor een Nederlandse omgeving. In Belgie meer met het grote standaardschema in Belgie.
Advies
Ik begrijp dat meerdere OEM-partners in meerdere landen hierdoor nu down zijn, terwijl klanten met jaarwerk 2020 bezig moeten.
Advies is om een klacht in te dienen bij Exact support en eventueel eindklanten die erg veel hinder ervaren in hun werkzaamheden dit ook gemotiveerd te laten doen, eventueel bij hun accountmanager. Een klacht indienen doe je door een apart ticket te maken en hierin duidelijk te vermelden dat het een klacht is.
Mijn advies is met klem te verzoeken een redelijke termijn te geven om de configuratie te laten omzetten, zorgvuldig testen en dan pas live gang, hierbij rekening houdend met het jaarwerk bij de betrokken bedrijven. Het gaat volgens onze metingen om tenminste honderden administraties die nu geen actuele cijfers hebben, voornamelijk stichtingen en de top 3% qua omzet van de gebruikers op Exact. Ik zou zelf 4 weken een ondergrens vinden.
Zonder communicatie vooraf limieten veranderen is niet handig. Ik was onder de indruk dat er afspraken lagen tussen Exact en de developer community om niet eenzijdig en zonder terugkoppeling of vooraankondiging zaken aan te passen. Als echt het hard nodig is, moet je als SaaS-leverancier altijd eenzijdig iemand kunnen afsluiten, maar breed en zonder enige vorm terugkoppeling vind ik niet netjes en commercieel onhandig.
Workarounds
In de tussentijd kun je kijken of trickle loading een alternatief biedt. Kijk eerst in het scherm “Session I/Os” welke tabellen gebruikt worden. Dat zal ook in de scripts terug te vinden zijn. Voor een aantal tabellen zijn er ook webhooks die je kunt gebruiken met trickle loading:
- What is an Exact Online webhook?
- What is Trickle Loading?
- Use Trickle Loading with Exact Online Webhooks
- Enable webhook trickle loading on OEM licenses
- How to Analyze Exact Online Webhook Issues for Trickle Loading
- Reset trickle loading to rebuild webhook subscriptions
Echter, merk op dat de inhoud van de tabellen via trickle loading NIET gegarandeerd hetzelfde is. Wijzigingen in de basistabellen van afgeleide velden zoals JournalCode
en JournalDescription
worden niet gereflecteerd in de replica’s. Rapportages dienen het genormaliseerde datamodel te gebruiken.
Indien assistentie hierbij nodig is, dan kan die gepland worden via https://go.invantive.com/book/consult.