Kostprijs in verkoopmarge

We werken in de praktijk voornamelijk met DirectFacturen en niet met orders. Hoe kan ik dan aan de daadwerkelijke costprice van moment van factureren komen?

Nu bereken ik het met CostpriceStandard, maar die vlieger gaat niet op in vorige periodes.

De kostprijs kent velerlei betekenissen.

Hoe zou je hem zelf definiëren?

Goeie! De inkoopprijs op moment van factureren. Brutowinst van moment van factureren kan ik dan berekenen.:slight_smile:

Staat de geldende inkoopprijs op moment van factureren in Exact Online als standaard inkoopprijs (en wordt die dus vaak bijgewerkt ook als er geen transacties gedaan worden)? Of is daarvoor een aparte bron zoals online prijzenlijst fabrikant?

In die eenheidsprijs zitten ook alle andere kosten zoals transport (doosje versus container)?

Die ja: op moment van factureren in Exact Online als standaard inkoopprijs (en wordt die dus vaak bijgewerkt ook als er geen transacties gedaan worden)

Vooral als je nu jaren terug kijkt (ook al zijn het 2 prijsverhogingen per jaar) dan lijkt het met de inkoopprijs van nu en de verkoopprijs van toen alsof we terug in het verleden een telkens slechtere bruto winst hadden.

Dit is een herkenbaar probleem. Exact heeft recent iets geïntroduceerd om in ieder geval voor de projectenmodule/PSA de historische prijzen te hanteren, maar daar is geen koppeling (API) voor beschikbaar en ik twijfel of het helemaal soepel werkt.

Omdat er standaard inkoopprijzen zijn waar geen transacties mee gedaan zijn is het ook onmogelijk om uit de grootboekadministratie de prijzen af te leiden.

Meestal raden we dan het automatisch bijhouden van de historische standaard inkoopprijzen aan. Daar is wel een Invantive SQL-script nodig, maar je hebt ook een database nodig om ze in te zetten, bijvoorbeeld een kleine SQL Azure omgeving.

Als de optie uit voorgaande alinea een optie is, dan zal ik een stukje uitleg schrijven. Als bij de inrichting assistentie nodig is daarna kun je het beste een kort consult inzetten.

Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Ik laat het voor nu even zo, kan altijd in Exact nog de historische data vinden.

Graag gedaan! Waar zijn de historische data te vinden? Dan zou dat ook een bron kunnen zijn die eenvoudiger is.

In Exact zijn alle facturen te zien met kostprijs, marge etc. Als de factuur wordt geboekt wordt ook de inkoopprijs van dat moment geregistreerd (neem ik aan, maar weet het 99% zeker).

Ik weet niet in welke tabel dit te vinden is, denk dat Exact het zelf berekent…heb jij een idee? Zie 2 screenshot in bijlage. 2 verschillende verkopen voor Schaar CJ3 en scheelt in dit geval maar 0,08 cent, maar normaal is dat er jaarlijks 4% bij komt.