Niet mogelijk om administraties te selecteren met Excel - Exact Online koppeling

Versienummer: 22.0.528

Op dit moment is het niet meer mogelijk om Exact-online administraties te selecteren in Excel. De Excel koppeling is nog maar voor 1 administratie te gebruiken.

Onder de systeemberichten staat bij het verbinden het volgende itgenlic384, "Connected on Invantive Control for Excel 22.0528-PROD+3809*32 as user … to Exact Online\Exact Online (NL). Ondanks dat, lijkt de toegang toch beperkt te zijn tot 1 administratie. Gisteren kwam er bij het openen met bestand al foutmeldingen waarin stond dat er geen toegang was tot de administratie waarmee gekoppeld zou moeten worden.

De lijst met beschikbare Exact online administraties is wel zichtbaar in Exact, maar het is niet mogelijk om andere administraties te selecteren.

De verouderde koppeling heb ik inmiddels laten vervangen door de laatste versie (22.0.528). Helaas is het probleem daarmee niet opgelost.

Is het mogelijk om een geanonimiseerde schermafdruk toe te voegen van het keuzemenu in Invantive Control for Excel?

Hoeveel administraties zijn er in totaal binnen het abonnement en/of gekoppeld met deze Exact Online gebruiker (op 250 administraties nauwkeurig)?

Is de ene administratie de administratie die in Exact Online als laatste gebruikt is?

Wat is de precieze tekst met foutcode van de melding dat er geen toegang was tot de administratie waarmee gekoppeld zou moeten worden?

Op het moment dat het fout ging waren er een 50-tal administraties gekoppeld.

Toen het fout begon te gaan stond die administratie open, maar volgens mij was er nog een administratie open op dat moment.

Aangezien ik die foutmelding niet meer krijg, kan ik die helaas niet doorgeven.

Wat gebeurt er als je kiest voor “Alle 84” in het menu?

Zijn ze dan allemaal te benaderen via formules zoals I_EOL_BAL_PDE_CLOSE?

Zijn ze dan allemaal te zien in lijst grootboekrekeningen via bijvoorbeeld Modelleur-lint → Bouwblokken → Exact Online → Data Analyse → Grootboekrekeningen?

Als ik op alle 84 klikt selecteert hij geen administratie en blijft hij op 8 staan (waarvan 1 administratie en 7 outlook koppelingen). Die Outlook-koppelingen kan ik overigens niet uitzetten.

De I_EOL_BAL_PDE_CLOSE-functie werkt alleen maar bij 1 administratie. Vandaag is het op eens een andere gekoppelde administratie. Deze heb ik vandaag ook geopend gehad. Volledig afsluiten van Excel en een nieuwe bestand openen met koppeling naar andere administratie verandert de gekoppelde administratie niet.

Op het moment dat ik een ander bestand open met een koppeling naar een andere administratie krijg ik de foutmelding:

Er is een onbekende fout opgetreden.
Er is een onbekende fout opgetreden.
itgenicr017

De menu optie “Data Analyse” → “Grootboekrekeningen” geeft de volgende foutmelding:

Onbekende tabel ‘GLACCOUNTSBULK’.
Mogelijke geldige alternatieven: GLAccountsBulk, ExactOnlineREST.Financial.GLAccountsBulk, BankAccountsBulk, AccountsBulk, GLAccounts, Accounts, ContactsBulk.
itgengpr015

Als ik Excel volledig afsluit. Dan een administratie open. Vervolgens Excel, dan koppelt hij naar de administratie die open staat. Alleen gaat dan nog niet alles goed. Bij het gebruik van de formule =I_EOL_DIV_NAME krijg ik een foutmelding.

itgenicr017
Onbekende tabel ‘[ExactOnlineREST.System.SystemDivisions]’.
Mogelijke geldige alternatieven: CONTROL.DataDictionary.UDFMeasurements, [Dossier 2022.xlsx].WORKBOOK_NAMES.startdatum.

Dit probleem is sterk gelijkend op:

Advies is om te controleren dat in het aanmeldscherm op Exact Online bij zowel XML als REST API’s een vinkje staat:

image

Mocht dat niet zo zijn, zorg er dan voor dat beiden aangevinkt zijn. In de 22.1 BETA-versie zit hierop een controle voor Invantive Control for Excel, maar die zit niet in de 22.0-release.

Er staat geen ‘v’ bij REST. Ik moet dit iedere keer weer aanzetten en alle gekoppelde administratie verdwijnen daarna weer omdat de koppeling niet onthoudt dat REST moet aanstaan en zet de optie iedere keer weer uit.

Er zal gekeken worden naar een oplossing; het telkens weer wegvallen van het vinkje bij Exact Online REST komt door een recente herstructurering van Invantive Keychain. Mogelijk is 1x het vinkje uitgezet en deze eenmalige aanpassing van de instelling blijft momenteel de voorkeur krijgen.

Advies is voorlopig telkens weer aan te vinken totdat er een structurele oplossing is in de vorm van een nieuwe release.

De foutmelding met formules zal al in een release van deze week niet meer optreden; als REST uitgevinkt is, dan zal een #N/A verschijnen. Onder BETA-release 22.1 verschijnt hier itgenuck001 (geen Exact Online REST-aangevinkt) of itgenuck002 (geen Exact Online XML-aangevinkt).

Naar verwachting is dit probleem opgelost in release 22.0.536 en nieuwer.

Gelieve deze te installeren via de download van 166 MB op:

Na installatie zal Excel volledig herstart moeten worden, waarna het vinkje blijvend weer aangezet kan worden.

Na installatie van de versie 22.0.546 is het probleem nog niet opgelost. De REST-functie staat steeds uit bij het starten van de synchronisatie, waarna hij ook niet onthoud welke administraties voorheen gekoppeld zijn.

Is het mogelijk om een schermafdruk toe te voegen van de inhoud van het aanmeldscherm?

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.