De enige mogelijke oorzaken die omhoog komen zijn:
(geheugen)cache instellingen,
betreffen beide queries dezelfde administraties,
een Invantive UniversalSQL Exact Online-driver-bug.
De eerste kandidaat kan bekeken worden door in UniversalSQL-editor eerst de caches uit te zetten en dan pas de select uit te voeren (er van uitgaande de application via Invantive App Online uitgevoerd waar de caches standaard uit staan, terwijl ze in de UniversalSQL-editor standaard aan staan):
set use-http-disk-cache@eol false
set use-http-memory-cache@eol false
De tweede kandidaat kan bekeken worden door:
select division
, count(*)
from t
group
by division
in beide omgevingen uit te voeren, vast te leggen en te vergelijken.
Bij onderzoek bleek dat inderdaad data via App Online niet volledig was en via Invantive Cloud wel.
Data van voor 27 november 2023 ontbrak via App Online.
De waarschijnlijke oorzaak is dat het inregelen van de rechten op Exact Online moeizaam was gegaan. Hierdoor kon mogelijk de Exact Online-gebruiker initieel geen grootboekinformatie opvragen, en pas later na correctie van de rechten binnen Exact Online konden ze gezien worden. Echter, de Exact Online SQL-driver had toen al geregistreerd dat er geen rijen in zaten, waarna het initieel laden was begonnen en afgerond. Na correctie zijn alleen gewijzigde rijen toegevoegd.
Een idee is opgevoerd om tussentijds de aantallen te controleren en indien nodig automatisch opnieuw volledig in te lezen zodat aanpassingen in de Exact Online-rechten uiteindelijk automatisch opgelost worden.