Openingsbalans Exact Online

Hoe verkrijg ik de openingsbalans voor Exact Online? De tabel ExactOnlineREST.OpeningBalance.PreviousYearAfterEntry@eol gaat maar 1 jaar terug.

Ik wil eigenlijk de ‘echte’ openingsbalans van het begin van de administratie ophalen.

Hoe kan ik dat het beste doen en hoe maak ik de juiste measure om in PowerBI de waarde van de openingsbalans op te tellen bij de transacties zodat ik de balanspositie per balansdatum x krijg?

Het advies is om voor saldi-informatie altijd de XML-varianten te gebruiken. Deze zijn vele malen sneller, in uitzonderingsgevallen vaak correcter en vragen beduidend minder API-calls.

Zie ook BalanceLinesPerPeriod versus ReportingBalance op Exact Online.

Deze tabellen zijn terug te vinden door te zoeken op Balance in de documentatie. De meestgebruikte zijn:

Voor grotere aantallen jaren terugwerkend zijn er ook *All-varianten zoals BalanceLinesPerPeriodAll.

Merk op!

Er zitten wat bijzondere gevallen in de openingsbalans als het gaat om een door Exact zelf geconverteerde administratie. De XML en REST-tabellen geven dan incidenteel verschillende bedragen. Een door Exact zelf geconverteerde administratie is er aan te herkennen dat de bijbehorende boekingen in het grootboek afgesloten zijn en niet heropend kunnen worden. Daarnaast bevatten door Exact zelf geconverteerde administraties soms in 1 boekstuk meer dan 9.999 regels.

Is het ook mogelijk om de beginbalans (openingsbalans) per relatie te verkrijgen?

Wat is de boekhoudkundige definitie van “beginbalans van een relatie”?

De bovenstaande saldibalansen betreffen de grootboeksaldi (per grootboekrekening, financiele periode, divisie).

Bijvoorbeeld voor grootboekrekening 400000 - Klanten de saldi per relatie om het bedrag te weten dat zij op het begin van het jaar (periode 0) hadden.

Voor de openstaande posten van relaties zijn te gebruiken:

  • AROutstandingItems (met peildatum: AROutstandingItemsEx en andere varianten) voor verkoop
  • APOutstandingItems (met peildatum: APOutstandingItemsEx en andere varianten) voor inkoop