Systeemfout itgenbed003: UniversalSQL-editor - Database Exact Online

Bij het openen van “UniversalSQL-editor” in Invantive Cloud krijg ik sinds vanmorgen de systeemfout:

itgenbed003
Natuurlijke Sleutel: itgenpcn007

Geen aanpassingen aan onze zijde.

Graag support.

Dit is een bekend probleem dat bij een beperkt aantal omgevingen optreedt.

De gerelateerde meldingen zijn:

Mocht u bereid zijn uw gebruikersnaam, (tijdelijk) wachtwoord en QR-code / verificatiecode te delen, neem dan contact op via support@invantive.eu.

Wij ervaren dit ook. Enkel op de Nederlandse Exact omgeving.
UK en DE treft dit niet.

Wat moeten we hier mee om dit z.s.m. op te lossen?

Wij hebben de itgenboe072 foutmelding en niet itgenbed003.

Zaak is dat dit snel opgelost wordt, veel rapporten zijn de komende week extra van belang (maandcijfers), daarnaast hebben we logistieke processen welke er van afhankelijk zijn (leverplanning etc.)!

Complete foutcode Power BI:

Fout in de gegevensbron
DataSource.Error:
Microsoft.Mashup.Engine1.Library.Resources.HttpResource:
Request failed:
OData Version: 3 and 4, Error:
The remote server returned an error:
(500) Internal Server Error.
(Er is een interne fout opgetreden.
Neem contact op met uw leverancier.
(itgenboe072, 56de46b5-ce81-4742-bc45-6f41a8f98949))

Wij hebben ook geen enkele aanpassing gedaan. Daarnaast draaien er bij ons rapporten op basis van 3 verschillende Exact omgevingen (niet te verwarren met administraties). Onze Engelse en Duitse Exact omgeving geven geen fouten, het gaat alleen mis op de Nederlandse (via Invantive).

Dit biedt helaas geen oplossing.

Na aanpassen van de database “startup SQL” naar 1 specifieke Exact online administratie krijg ik dezelfde melding.

Als ik een niet bestaande administratie code ingeef krijg ik de volgende melding

itgengpr012: U kunt de actieve partities niet wijzigen in 1230 omdat de partitie '1230' niet bestaat. Kies een set van uitsluitend geautoriseerde en gelicentieerde partities uit de beschikbare partities op 1. Voorgestelde alternatieven zijn: 1483xxx: xxx BV (10), 10009xxx: !!!TEST - xxx - TEST!!! (888)

of wel geen enkel Startup SQL statement lijkt te werken. Daarnaast is er geen aanpassing geweest aan onze zijde. Dus dit lijkt een bug. Graag asap een oplossing.

Dit is een bekend probleem dat bij een beperkt aantal omgevingen optreedt.

De gerelateerde meldingen zijn:

Mocht u bereid zijn uw gebruikersnaam, (tijdelijk) wachtwoord en QR-code / verificatiecode te delen, neem dan contact op via support@invantive.eu.

Mij is altijd geadviseerd geen login gegevens te delen. Ik zal zo wel een mailtje sturen.

Het delen van aanmeldgegevens is geen verplichting.

Helaas kan dit specifieke probleem enkel geanalyseerd worden indien iemand bereid is een Exact Online-aanmeldcode met bijbehorende credentials op de specifieke omgeving voor de duur van de analyse ter beschikking te stellen. Het probleem treedt bij sommige Exact Online-omgevingen op, maar zal door Invantive opgelost moeten worden omdat het naar verwachting een bug in de Invantive-programmatuur is.

Alternatief is wachten totdat een andere gebruiker hier wel toe bereid is.

Is er iets mogelijk via scherm delen?

Wij willen van alle kanten helpen, dus als er wat is dan neem maar contact op (als het moet telefonisch). Als dit lang duurt dan is de ellende niet te overzien.

Wij hebben hetzelfde probleem! Is er al een gebruiker geweest die zn inloggegevens heeft gedeeld?

De release op Bridge Online en App Online is teruggedraaid; de release op Invantive Cloud, Valuta Tools en Get My Report is in standgehouden.

Een gebruiker die het probleem ervaart heeft zijn credentials gedeeld en er wordt nu naar het probleem gekeken door een analist.

1 like

Een bugfix is gemaakt en wordt opgenomen in de volgende release 26.0.93. Deze zal in de loop van vanochtend in productie genomen worden naar verwachting.

De gevonden oorzaak is dat de Exact Online-driver ook een module bevat voor Exact Online Premium zoals Beperk toegang tot specifieke administraties op de Exact Online Premium-database op SQL Server. Deze mogen we momenteel nog niet beschikbaar stellen, maar de module draait wel (inactief) mee.

Recente aanpassingen waren niet doorgevoerd voor het Exact Online Premium-onderdeel. Dit is gecorrigeerd. Dit verklaart ook waarom enkel een deel van de gebruikers er last van had; dit betrof uitsluitend gebruikers van Exact Online Premium. Exact Online SaaS-gebruikers hadden er geen last van omdat de module niet mee kan draaien.

Een bugfix is in productie genomen op Invantive Cloud.

De werking van een drietal omgevingen is gecontroleerd en is weer naar behoren.

Wij lijken weer toegang te hebben, dat is goed. Maar nu stopt onze applicatie met een foutmelding:

Er is een fout opgetreden tijdens de uitvoering van een applicatiemodule. Is dit gerelateerd? Ik heb een paar zaken geanonimiseerd.

Foutcode: xxts001
HTTP-statuscode: BadRequest
Verzoek-ID: 0HNLVON9KKF5B:00000003
IP-adres: xxxxxxxxxxxxxx
Bericht-ID: 96659fcb-d009-4685-844e-2c55206c6a12
Applicatiemodule UID: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Applicatiemodule: XXTS.XXTSRAP
Database-UID: xxxxxxxxxxxxx
Database: Exact Online (be)
Partij-ID: xxxx

Study cause of zero invoice.

Dit lijkt een in de applicatie opgenomen controle blijkens voorvoegsel xx bij de foutcode xxts001. Foutcodes die beginnen met xx worden door Invantive programmatuur niet gebruikt en zijn gereserveerd voor applicaties in UniversalSQL.

Advies is om de applicatielogica te bestuderen en waar nodig correcties door te voeren.