Veel regels in SyncDeleted

We zien in de SyncDeleted API circa 130.000 regels staan. >80% betreft entity types voor Sales Orders / Verkooporders. Ze gaan terug tot 6 januari 2026.

Hoe beperken we dit volume?

Dit zijn erg veel verwijderde verkooporderregels.

Zes maanden historie is erg lang. Volgens de documentatie op Exact Online REST API - Reference documentation zou dat 2 maanden moeten zijn (vroeger 1 maand):

Note: the log of records deleted is saved for 2 months. Data older than 2 months is automatically deleted and therefore also not available anymore via the deleted API.

Een controle is uitgevoerd op een eigen productie-omgeving met een vergelijkbaar aantal boekingen. Deze bevat ook 6 maanden historie, namelijk sinds 2 januari 2026 23:26:30. De volgende query leerde er echter veel minder mutaties zijn; de hoogste in een maand was 1809.

select EntityType
,      d
,      count(*) c
from   ( select EntityType
         ,      to_char(DeletedDate, 'YYYYMM') d
         from   SyncDeleted
       )
group
by     EntityType
,      d

Advies is:

• om bij Exact Online een ticket in te dienen met de vraag om de data te schonen zoals beschreven in de documentatie of de documentatie in lijn te brengen met het gedrag
  • te kijken welke processen het verwijderen van verkooporderregels frequent doen.

De hoeveelheid verwijderde regels kan, maar hoeft niet perse een invloed hebben op de werking van de Invantive-tabellen, maar dit vereist een nadere studie aan de hand van de gebruikte queries om vast te stellen of dat zo is en welke omvang dat heeft.

We kregen als reactie:

Bedankt voor het indienen van de supportvraag. Als oude transacties die verwijderd zijn in januari nog steeds voorkomen in de Sync/deleted, dan klinkt dat inderdaad als een bug en moeten we dit oplossen. Data zou max 2 maanden beschikbaar moeten zijn.
Aangezien ik dit probleem nog niet vanuit andere developers heb meegekregen, zou je hiervan bewijs kunnen aanleveren?

• HTTP Request + Responsebody + Uitleg welke data van januari is?
  • Datum + tijdstip van de API call
  • uitleg wat precies dit voor entiteiten waren, waren het bijvoorbeeld boekingsregels van een specifieke boeking? Zo ja, wat voor boeking? Zodat ik kan kijken of ik een bepaald patroon kan vinden.
  • Is het allemaal op 1 administratie? Of hebben jullie dit bij meerdere omgevingen?
    Ik hoor het graag! Bedankt!

Advies is om de gevraagde gegevens via native call logging te verzamelen:

• Start Invantive Query Tool.
  • Meld aan op Exact Online.
  • Zet native call logging aan via:
set log-native-calls-to-disk true
  • Voer het bovenstaande SQL statement uit.
  • Ga naar de map %USERPROFILE%\NativeCalls.

In het Query Tool ziet dat er uit als:

En in de map als:

De inhoud is ruim voldoende voor een ontwikkelaar om een antwoord te vinden op de gestelde vragen: