Verschillen in getoonde grootboekrekeningnummers tussen Financial Reporting Balance en Incremental GLAccounts

Bij het inladen van de benodigde tabellen, zoals Financial Reporting Balance en Incremental GLAccounts is er een verschil in de grootboekrekeningen.

Er missen in Financial Reporting Balance in ieder geval twee grootboekrekeningen, die er bij Incremental GLAccounts wel in staan. Wat is de reden hiervan? Is het advies om de combinatie van Incremental TransactionLines & Incremental GLAccounts te gebruiken?

Om welke tabellen gaat het precies (catalogus, schema, tabelnaam)?

Het gaat om de kolom met GLAccountCode van de tabel Financial Reporting Balance. Er komen bij de tabel Financial Reporting Balance voor in ieder geval 4 grootboekrekeningnummers geen gegevens omhoog, die bij Incremental GLAccounts wel voorkomen. Hoe zou dat kunnen?

Kunt u aangeven wat de exacte tabelnamen zijn of de links naar de documentatiepagina’s op https://documentation.invantive.com?

Het gaat om:

  • Catalogus: ExactOnlineRest Schema: Incremental, tabelnaam: GLAccountsIncremental, kolom: Code (=grootboeknummer). Op pagina 875 van de documentatie.

  • Catalogus: ExactOnlineRest Schema: Financial, tabelnaam: ReportingBalance, kolom: GLAccountCode (=grootboeknummer). Op pagina 799-800 van de documentatie.

Hoop dat dit helpt.

Het is vrij gebruikelijk dat in ReportingBalance maar een deel van de grootboekrekeningen staat die gedefinieerd zijn in GLAccountsIncremental. De ReportingBalance bevalt de saldi van grootboekrekeningen in Exact Online. De Exact-software heeft de vrijheid om grootboekrekeningen waar nooit op geboekt is achterwege te laten in deze saldibalans.

Terzijde: het gebruik van ReportingBalance wordt afgeraden voor de meeste toepassingen. Meestal is BalanceLinesPerPeriod vele malen sneller en deze laatste verbruikt ook beduidend minder API-calls, vooral als er met kostenplaatsen/kostendragers gewerkt wordt. Zie:

Bepaalde grootboekrekeningnummers, waar nu niet op wordt geboekt (geen bedragen in staan), komen nu niet voor in ReportingBalance. Echter, mochten deze in de toekomst wel in gebruik worden genomen (op geboekt worden) dan begrijp ik uit bovenstaande dat bij een ‘refresh’ in Power BI de posten wel in ReportingBalance verschijnen. Dit aangezien er dan wel op geboekt is. Klopt dit?

Correct; dit is de logica die Exact Online lijkt te hanteren.