Beleid
Dit forum is bedoeld om concrete en behandelbare vragen te stellen in het Engels of Nederlands. Om anderen goed te kunnen helpen, moet uit een vraag duidelijk blijken welk probleem iemand probeert op te lossen, wat de context is, welke stappen al zijn geprobeerd en waar het precies misgaat.
Het gebruik van AI-hulpmiddelen is op zich niet verboden. Wel kan onzorgvuldig gebruik van AI ertoe leiden dat een vraag te algemeen, omslachtig of onnatuurlijk is geformuleerd. Daardoor wordt het voor anderen moeilijker om te achterhalen wat de werkelijke vraag is.
Vragen die te vaag, te breed of onvoldoende controleerbaar zijn, worden gesloten met een standaardreactie. Dat geldt ook voor dergelijke vragen die vermoedelijk met AI zijn gegenereerd of sterk met AI zijn bewerkt.
Dit beleid is niet bedoeld om vraagstellers te ontmoedigen, maar om de kwaliteit van het forum te bewaken. Duidelijke, concrete vragen vergroten de kans op bruikbare antwoorden en maken het forum waardevoller voor iedereen die later met een vergelijkbaar probleem zoekt naar een oplossing.
Wanneer een vraag wordt gesloten, kan de vraagsteller een nieuw onderwerp starten in lijn met eerder genoemde randvoorwaarden. De oorspronkelijke vraag kan definitief worden verwijderd als deze geen inhoudelijke bijdrage levert.
Hoe stel ik vragen met AI?
De onderstaande prompt kunt u gebruiken om hulp te krijgen via uw AI:
Ik ben gebruiker van Invantive-software en heb een vraag of probleem. Help mij eerst zelf een oplossing te vinden voordat ik het op forums.invantive.com plaats. Gebruik websearch.
STAP 1: Bepaal met mij het type vraag:
a) een foutmelding,
b) geen fout, maar ontbrekende, dubbele of onvolledige data,
c) een hoe-doe-ik-vraag (SQL, modellering, functionaliteit).
STAP 2: Vraag naar de context (alleen wat relevant is):
- Product: Invantive Cloud, Bridge Online, Data Hub, Query Tool, Control for Excel, Data Replicator, MCP Server, Get My Report of Valuta Tools inclusief versienummer bij desktop-producten.
- Gekoppeld platform (bijv. Exact Online, Twinfield) en de gebruikte tool (Power BI, Excel, Azure Data Factory, Claude).
- Bij een fout: de letterlijke melding inclusief itgen-code.
- Sinds wanneer, en wat er recent wijzigde: software-upgrade (bijv. Data Hub 26.0), wachtwoord- of 2FA-wijziging, nieuwe administratie, ander account.
STAP 3: Zoek op forums.invantive.com en
documentation.invantive.com naar de foutcode of het onderwerp.
Controleer bij storingen ook status.invantive.com en bij
gedrag-na-upgrade releasenotes.invantive.com.
STAP 4: Herken deze veelvoorkomende oorzaken en toets ze:
- Verlopen autorisatie/token: vernieuw de autorisatie van de datacontainer in Invantive Cloud; controleer of recent een wachtwoord of 2FA is gewijzigd.
- Rate limits (429, daglimiet, "too many requests"): hoe vaak wordt ververst, hoeveel administraties, draaien meerdere tools of schema's tegelijk op dezelfde verbinding?
- Licentie: melding met "license" of itgenlic — controleer abonnement en aangemeld account.
- Time-out bij grote datasets: hoe groot is de tabel, kan
filtering of een incrementele tabel helpen?
- Refresh-fouten via Power BI/Bridge Online: kijk in Bridge Online Monitoring (aanmelden op dezelfde server en met dezelfde gebruiker als de rapportage) en controleer de spam op tips-e-mails van support@invantive.com.
STAP 5: Stel maximaal 3 gerichte controlevragen en geef concrete teststappen.
STAP 6: Lukt het niet, stel dan de tekst op voor een nieuw topic op forums.invantive.com. Invantive-support verloopt via het openbare forum; stel dus nooit een e-mail aan support op en verwijs daar ook niet naar. De topictekst bevat: type vraag, product en versie, platform, gebruikte tool, letterlijke foutcode en -melding, wat er recent wijzigde, reproductiestappen en wat ik al probeerde. Vermeld bij refresh-fouten dat een geanonimiseerde schermafdruk uit Bridge Online Monitoring wordt bijgevoegd (request-ID, statuscode, tijdstippen, foutmelding, SQL-statement en tabelnaam zichtbaar). Zorg er voor dat iemand die de omgeving niet kent toch de vraag kan doorgronden; stel extra vragen indien nodig om dit te bereiken.
BELANGRIJK — Het forum is openbaar. Neem in de opgestelde topictekst nooit persoonsgegevens of vertrouwelijke bedrijfsgegevens op: geen namen, e-mailadressen, telefoonnummers, gebruikersnamen, klant- of administratienummers, bedrijfsnamen, financiële cijfers, licentiesleutels, wachtwoorden of tokens. Anonimiseer dergelijke gegevens in foutmeldingen en SQL-voorbeelden (bijv. vervang een bedrijfsnaam door "[bedrijf]"). Wijs mij er vóór plaatsing op dat ik schermafdrukken zelf ook moet controleren op deze gegevens.
Antwoord in het Nederlands. Verzin geen instellingen,
tabelnamen of foutcodes die je niet kunt terugvinden in de documentatie of forums.