Waar vind ik de bestelbonnen in de Teamleader API?

Ik ben momenteel op zoek naar de locatie van de bestelbonnen in de Teamleader API. Deze bestelbonnen zou ik graag inladen in een Power BI rapportering.

Iemand een idee?

Voor zekerheid: gaat het om werkbonnen of om bestellen van materiaal?

Een schermafdruk helpt.

Op het projectscherm staat er een balk ‘Externe kosten’. Deze bevat de bestelbonnen. Je kan hier op door klikken om naar de individuele bestelbon te gaan


ExterneKosten

Dank. Externe kosten zijn ook bekend als orders. De bijbehorende URL in de user interface is bijvoorbeeld https://focus.teamleader.eu/orders.php.

Er schijnt in de Teamleader API V1 tabellen een mogelijkheid te zijn om Externe Kosten toe te voegen via http://apidocs.teamleader.be/external_costs.php (de V1 documentatie is te vinden zoals beschreven op Waar vind ik de Teamleader V1 API documentatie?).

Echter, zowel in V1 als V2 biedt Teamleader geen mogelijkheid om externe kosten uit te lezen. Dit gebrek is bekend bij Teamleader. Er liggen tenminste drie verzoeken uit 2019 en 2020 om dit toe te voegen. Bij een controle vandaag blijkt dat er nog geen mogelijkheid is om de externe kosten / bestelbonnen via de Teamleader API uit te lezen.

Enkele mogelijk vervolgstappen:

  • Maak een export van https://focus.teamleader.eu/orders.php via de Export-knop rechtsboven.
  • Dien een verzoek in bij Teamleader Support voor een lees-API op externe kosten/bestelbonnen/orders.

Interne referenties:

  • ITGEN-4516
  • ITGEN-4517

Is het tegenwoordig (september 2023) wel al mogelijk om externe kosten van alle projecten via de Teamleader API op te vragen?

Dank voor de vraag. Een actualisatie van de toestand wordt nagevraagd bij Teamlader Support cq. of er een praktische workaround is om voor meerdere projecten tegelijk de externe kosten te downloaden. Zodra hierop terugkoppeling is ontvangen zal dit bericht aangevuld worden.

De getotaliseerde kosten zijn als het goed is wel beschikbaar als de velden:

  • actuals_costs_amount
  • actuals_costs_currency

in de tabel Teamleader.V2.Projects. Zie:

Misschien dat hiermee nog enigszins een cashflowprognose of projectstaat gemaakt kan worden.

Zodra informatie vanuit Teamleader Support zelf beschikbaar is, wordt dit onderwerp aangevuld.

Een reactie vanuit Teamleader Support is gekomen (#320008):

Momenteel zijn er geen API endpoints voor externe kosten van projecten of bestelbonnen.

Het punt is bekend als reeds aangevraagde feature request (zie Hoe kan ik feedback geven over Teamleader Focus-functionaliteiten? : Teamleader Focus). Deze:

  • worden onder de aandacht gebracht van de developers
  • en dient als verzamelplek voor hierin geinteresseerde gebruikers.

De implementatie van dergelijke feature requests is afhankelijk van match met Teamleader’s bedrijfsvisie, inclusief kosten en haalbaarheid. Het is niet gegarandeerd dat de feature zal worden opgepikt, echter, hoe meer klanten dezelfde wens uiten, hoe waarschijnlijker het is dat het verzoek wordt geïmplementeerd.

Workaround

Door Teamleader Support wordt de volgende workaround aangeboden:

Je kan naar de bestelbonnen gaan en een segment aanmaken voor alle bestelbonnen gemaakt vanuit een project. How To: Segmenten aanmaken in Teamleader Focus
Van deze bestelbonnen kun je daarna een export maken via de knop ‘export’ rechtsboven.