An existing connection was forcible closed by the remote host

Wij hebben sinds enkele maanden een Invantive cloud omgeving draaien voor onze klant.

De Power BI dataset geeft sinds een paar dagen problemen met de connectie naar invantive cloud:

Data source error
DataSource.Error:
OData:
Unable to read data from the transport connection:
An existing connection was forcible closed by the remote host.

An existing connection was forcibly closed by the remote host.
The exception was raised by the IDataReader interface.

Als ik dit nakijk in de Bridge Online Monitoring zie ik verschillende foutmeldingen verschijnen, telkens deze:

HTTP-statuscode: 200

itgenboe241
De gegevensdownload werd geannuleerd na 1 minuut, 19 seconden, waarschijnlijk door de gebruiker.

Query:

select t....
from   ExactOnlineREST.Project.PjtTimeTransactions@eol t

De HTTP-statuscode 200 geeft aan dat de verwerking succesvol afgesloten is; een HTTP-statuscode 499 zou een signaal voor een intern probleem op Invantive Bridge Online. Echter, succesvolle afronding wil alleen zeggen dat de download in lijn met de wensen van de gebruiker afgehandeld is.

In dit geval is sprake van de Microsoft Power BI Service als gebruiker vanuit Invantive Bridge Online gezien. Deze heeft na 79 seconden een bericht gestuurd dat de HTTP-download beeindigd kan worden.

Advies

Eerste stap is om te controleren dat de download in Power BI Desktop wel lukt. Als het hier wel lukt, dan wordt het probleem veroorzaakt door Power BI Service.

Tweede stap is om Power BI Service nog verder als factor te verwijderen door de blauwe hyperlink van de OData4-download uit Bridge Online Monitoring te kopiëren en deze in een browser te plakken (of Postman).

Controleer of na authenticatie met de Invantive Cloud-gebruiker en wachtwoord de download lukt. Dit is te zien doordat de omvang significant is, bijvoorbeeld honderd KB of meer, en doordat het een geldige JSON-payload is. Dit valt te controleren met een JSON-validator zoals https://jsonformatter.curiousconcept.com/ (betrouwbaarheid partij die dit aanbiedt onbekend).

Mocht het via de browser wel lukken, maak het probleem dan reproduceerbaar op Power BI/Power Query bijvoorbeeld doordat de JSON uit een file te halen en meld een bug bij Microsoft, of probeer een workaround.

Mocht het via de browser niet lukken en treedt er eveneens een foutmelding op (HTTP-statuscode of incorrecte JSON), gelieve dan een antwoord toe te voegen. Indien nodig zal om delegatie gevraagd worden om het probleem intern bij Invantive te reproduceren.

Derde stap is om te controleren dat het abonnement bij Microsoft “Power BI Premium per User” is in plaats van “Power Bi Professional”. Het Power BI Premium per User-abonnement zorgt er - blijkt uit ervaring - voor dat de PowerBI.com service significant stabieler grotere volumes kan verwerken zonder vast te lopen.

Algemeen advies is om PjtTimeTransactions voor rapportagedoeleinden altijd te vervangen door PjtTimeTransactionsIncremental. Zie:

en de algemene aandachtspunten:

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 7 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.