Back up data herstellen op Exact Online

Mijn collega heeft per abuis Exact Online back ups teruggelezen die stammen uit april 2021. Hierdoor zijn wij nu de maanden mei, juni en juli aan administratie kwijt. Dit is gedaan voor 3 exact online administraties.

Nu heb ik bij ons intern begrepen dat Invantive om de 4 uur een back up maakt van onze ingevoerde data in Exact Online. Graag zou ik de ingevoerde data/journaalposten tm het teruglezen van de back up willen ontvangen. Is dit mogelijk?

Oei, dat is heel vervelend. Afhankelijk van welk product je gebruikt zal het mogelijk zijn om iets van data te herstellen. Voor de Cloud-platformen gebruiken we een tijdelijke, streng beveiligde cache en slaan we niet hele data sets op. Invantive Cloud is zo samengesteld dat juist het maken van backups vermeden wordt t.b.v. de informatiebeveiliging. Voor Invantive Cloud is het dus uitgesloten dat we data kunnen reconstrueren.

Ik snap uit jouw bericht dat je een replicatie hebt naar een eigen systeem. Het is mogelijk dat alle data of een gedeelte daarvan te herstellen is, maar is dat is erg afhankelijk of de replicatie volledig is. Dit zal helaas altijd werk voor een consultant zijn en we kunnen hier geen kant-en-klare oplossing voor bieden.

Het is belangrijk om dergelijke replicatie-processen dan nu uit te schakelen, zodat de verwijderde data aan de kant van Exact Online ook niet wordt verwijderd in de replica.

Mogelijk kan Exact ook nog de administraties herstellen aan de hand van hun eigen interne backup. Daarvoor zou je contact kunnen opnemen met Exact Support. Kom je er niet uit, bel dan gerust nog even, dan kijken we wat we kunnen doen om te helpen.

Algemene tips over het toepassen van Exact Online backups vind je op Automatische backup van Exact Online administratie.

Sterkte!