Begroting vs realisatie in PowerBI vanuit Exact

Ik wil in PowerBI graag een gedetailleerd inzicht creëren in de actuele uitgaven t.o.v. de begroting (het budget) van een meerjarig project. Momenteel probeer ik dit door een matrix te creëren met in de regels de verschillende grootboeknummers en in de kolommen per jaar een kolom voor de begroting en een kolom voor de realisatie.

Voor de grootboeknummers gebruik ik ExactOnlineREST.Financial.GLAccounts. Dit werkt naar behoren.

Voor de budgetten gebruik ik ExactOnlineREST..Budget.Budgets.

Voor de transacties gebruik ik ExactOnlineREST..TransactionLines

Zowel de tabel van Budgets als TransactionLines hebben een datum kolom; ReportingYear en FinancialYear respectievelijk. Toch lukt het me niet om de tabellen beide per (hetzelfde) jaar te filteren in dezelfde matrix.

Als ik FinancialYear (van de TransactionLines) gebruik voor de kolommen worden de budgetten van de geselecteerde jaren samengevoegd per grootboeknummer:

Als ik ReportingYear gebruik voor de kolommen dan wordt de realisatie van de TransactionLines samengevoegd:

Ik heb inmiddels mijn creativiteit mbt dit probleem uitgeput. Ik heb verschillende andere tabellen met vergelijkbare gegevens geprobeerd maar dat mocht niet baten.

Heeft iemand ervaring met het instellen van zo’n overzicht? Heb jij de gouden tip?

Bij voorbaat dank!

Er zijn twee oplossingsrichtingen zo vlot denkbaar:

  • Maak eerst een tabel met alle jaren, bijvoorbeeld op basis van Calendar@DataDictionary, en zoek dan de bijbehorende informatie (als die bestaat) er bij.
  • Maak een “full outer join” tussen de budgetgegevens en transactiegegevens (zie Algebra of Join (SQL) - Wikipedia).

Merk op dat het aanbevelenswaardig is uit snelheids- en API-verbruik-overwegingen om TransactionLinesIncremental of TransactionLinesBulk (laatste met filter op Project gevuld) te gebruiken.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.