Bij alle Exact Online formules staat "#N/B" in Excel, en geen verbinding

Bij het gebruik van Invantive Control for Excel kan een foutmelding optreden zoals:

We kunnen geen verbinding maken met https://ACME.sharepoint.com/Users/john/AppData/Roaming/Microsoft/AddIns/Invantive Control functions.xlam. Controleer of u het juiste webadres gebruikt.

Dit heeft als resultaat eveneens dat bij alle Exact Online formules de tekst “#N/B” staat zoals bijvoorbeeld:

De daarop volgende melding is dan vergelijkbaar met:

Microsoft Excel kan geen toegang verkrijgen tot het bestand https://acme.sharepoint.com/Users/john/AppData/Roaming/Microsoft/AddIns/Invantive Control functions.xlam. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken:

  • De naam van het bestand of het pad bestaat niet.
  • Het bestand wordt gebruikt door een ander programma.
  • De werkmap die u probeert op te slaan heeft dezelfde naam als een werkmap die reeds is geopend.

zoals:

Waarna tenslotte een vraag komt:

Wilt u een vertrouwd document van dit bestand maken?
Dit bestand bevindt zich op een netwerklocatie. Andere gebruikers met toegang tot deze netwerklocatie zouden het bestand onrechtmatig kunnen wijzigen.

zoals:

Beveiligingswaarschuwing xlam

Een minder nette workaround is om deze vraag met “Ja” te beantwoorden. Invantive Control zal dan verder gaan en de koppelingen omleggen naar de XLAM van de huidige gebruiker.

Een gebruiker kan dit ook zelf via de optie “Koppelingen bewerken” in het Excel lint “Gegevens”. Kies eerst:

Koppelingen bewerken in het lint

en gebruik dan de knoppen om het juiste XLAM-bestand te kiezen uit %USERPROFILE%\...:

Een nette oplossing is om de rechten correct te implementeren. Overleg dit met uw IT-beheerder en eventueel Microsoft Support.

Een totaaloverzicht van oplossingen bij #N/B en/of #N/A is te vinden in