Error itgenboe147 ook na optimaliseren queries voor Exact Online PurchaseOrderLines

In de Invantive Bridge Online Monitoring is terug te vinden dat het ophalen van PurchaseOrderLines voor dit account sterk varieert. Het gaat om minder dan 6.000 regels.

De ene keer om 05:10 UTC duurt het 5 minuten of langer en wordt het afgebroken. De andere keer om 05:35 UTC duurt het 19 seconden.

Het afbreken bij een OData download na circa 5 minuten ondanks significant hogere timeout-waardes treedt de afgelopen tijd regelmatig op bij gebruik van PowerBI.com. Dit probleem treedt voor zover bekend niet op bij het gebruik van Azure Data Factory, Power BI Desktop en Power Query. De oorzaak is nog onbekend, het lijkt een PowerBI.com probleem; we onderzoeken dit nog in de hoop het reproduceerbaar te krijgen en te kunnen melden bij Microsoft of een workaround te bieden.

De tabel PurchaseOrderLines benodigt circa 100 API calls op Exact Online, wat sinds de wijzigingen van vorig jaar tenminste 100 seconden duurt. Het feit dat het om 05:35 UTC maar 19 seconden duurt, geeft aan dat een deel van de HTTP-cache gebruikt wordt die gevuld is door het voorgaande verzoek van 05:10 UTC.

Vreemd genoeg probeert PowerBI.com dus ook niet herhaaldelijk de gegevens op te halen zoals eerder.

Naast dat we zoeken naar de oorzaak van dit incidenteel optredende probleem zijn er de volgende opties:

  • Nu: beperk het aantal parallelle downloads tot 1 in PowerBI.com. Bij het gebruik van parallel real-time downloads wordt de limiet van 1 API-call per seconde naar Exact Online door alle parallelle downloads gedeeld. De download van PurchaseOrderLines zal dan na circa 100 seconden klaar zijn.
  • Iets langere termijn: overstappen op PurchaseOrderLinesIncremental; deze tabel komt binnen 7 dagen beschikbaar en is vele malen sneller.