Dank voor delen query. Het advies valt uiteen in drie delen.
Advies 1: BalanceLinesPerPeriodCostAnalysis in plaats van ReportingBalance
De getoonde query is op ReportingBalance
. Dit is niet de meest efficiënte Exact Online API om per kostenplaats/kostendrager de saldi op te halen. Het is goed om bij financiele rapportages altijd als ezelbruggetjes in het hoofd te houden dat de wijze waarin de XML API’s van Exact Online gemaakt zijn blijkbaar het accountingproces beter begrepen werd dan in de REST API’s, ook al zal die laatste veel recenter gebouwd met behulp van meer resources. Kom je er niet uit met een REST API, kijk dan altijd bij de XML API’s.
Het eerste advies is om daarom te wisselen naar BalanceLinesPerPeriodCostAnalysis
. Die is meestal significant sneller, maar niet meer dan 10x sneller.
De wijze waarop ReportingBalance
wordt uitgelezen is goed. De filterstap zit netjes heel dicht tegen het ophalen aan, waardoor het administratienummer (divisiecode
) doorgegeven wordt aan Invantive Cloud en die er ook op kan filteren. Verder zijn er geen filterstappen zichtbaar.
Advies 2: minder auto’s op de weg
Verder blijkt uit een analyse van de downloads dat de downloads van ReportingBalance
regelmatig circa 1-2 minuten staan te wachten tot ze mogen beginnen. Dit is meestal een teken dat er teveel en te grote downloads tegelijk gestart worden. Bijvoorbeeld als er 8 downloads tegelijk vanuit Power BI gestart worden, dan mogen er met een standaard Invantive-abonnement maar 4 tegelijk actief zijn (Free Plan 1 actief). Als alle sporen bezet zijn, dan moet de rest achteraan aansluiten.
Dergelijke vertragingen zijn in Invantive Bridge Online Monitoring te zien onder de kopjes, waarbij “Maximale Gelijktijdigheid” betrekking heeft op de 4 beschikbare sporen:
- Vertraging op Maximale Gelijktijdigheid
- Vertraging op Identieke Verzoeken
- Vertraging bij mislukte aanmelding
Advies is om hetzij ook de andere downloads te versnellen, hetzij om minder downloads parallel te starten zoals beschreven in Parallel laden uitzetten in Power BI.
Advies 3: probleem PowerBI.com
Zoals eerder beschreven meten we sinds enige tijd op PowerBI.com dat ondanks hoge time-outwaardes er toch incidenteel OData downloads afgebroken worden na 5 minuten (plus/min enkele seconden). Ook worden deze afgebroken downloads niet opnieuw geprobeerd, zoals de reguliere OData-downloads wel tot vervelens toe honderden keren opnieuw geprobeerd worden. Dit probleem treedt ook niet bij Power BI Desktop, Power Query of Azure Data Factory.
De hypothese is dat er sprake is van een incidenteel optredende bug op PowerBI.com, waarbij downloads na 5 minuten definitief afgebroken worden. We zijn op dit moment bezig om met de boven beschreven nieuwe views een reproductiescenario te proberen krijgen om dit als bug bij Microsoft te kunnen indienen.
Advies is daarom om in afwachting van een reproductiescenario en oplossing (als inderdaad PowerBI.com bug is) de specifieke download te herhalen.