Het settings*.xml
-bestand heeft globaal deze inhoud:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<settings version="5">
<group name="eo.nl">
<connection name="eolnl-data-replicator" authentication="Application"
dataCacheConnectionString="provider=SqlServer;beta-store-facts-on-disk=false;connectionString={Server=server;Database=eo;User Id=sqlusr;Password=sqlpwd;Encrypt=false}"
>
<database
provider="ExactOnlineAll"
userLogonCodeMode="Hidden"
passwordMode="Hidden"
alias="eol"
defaultUserLogonCode="eoluser"
defaultPassword="eolpassword"
connectionString="api-url=https://start.exactonline.nl;api-client-id=id;api-redirect-url=https://exactonlineclientredirect.invantive.com;totp-secret=Z...Z"
/>
</group>
</settings>
De instellingen gebruiken dus inderdaad de Implicit Grant Flow bij het aanmelden. Het probleem kan dan eventueel veroorzaakt zijn door een oud refresh token dat bewaard is in Invantive Keychain, maar die hoort automatisch vervangen te worden bij het opvragen van een nieuwe.
Exact geef zelf geen openheid welke wijzigingen in productie genomen worden. Sinds 5 september zijn er meerdere soorten storingen die breed optreden. De indruk bestaat dat men ASP.NET vervangen heeft door ASP.NET MVC of ASP.NET Core.
Het probleem met itgenoda494
is de afgelopen vier dagen overwegend op deze omgeving opgetreden. Het is 2x opgetreden verspreid over twee andere omgevingen op Exact Online.
Enige resterende oorzaak die te binnenschiet zou dan gevolgschade van het probleem kunnen zijn in het aanmeldscherm:
Advies is om de synchronisatie op dit moment met de hand in het Query Tool te draaien. De eerstvolgende prioriteit is vooraleer het toevoegen van een workaround voor de bug in het Exact Online aanmeldscherm. Mocht probleem daarna nog optreden, dan zal dit punt verder geanalyseerd worden.