Geen veld met code in eol_opportunities_r (Opportunities)

Bij het ophalen van de gegevens uit Exact Online ontbreekt er een essentieel veld in de eol_opportunities_r, namelijk het ‘kansnummer / kanscode’. Dit is het nummer dat door de eindklant ook wordt herkend.

In de QuotationsBulk zit een dusdanig veld wel netjes (QuotationNumber) maar ik zou ook een opportunitynumber verwachten in de eol_opportunities_r.

Kan dit worden toegevoegd of mis ik iets?

Is het mogelijk om van dit veld een schermafdruk van het gehele browservenster toe te voegen met een pijl waar dit veld in Exact Online staat?

Standaard worden regelmatig alle velden toegevoegd die Exact in haar API’s beschikbaar stelt, maar niet alle velden zijn beschikbaar in de API’s.

Zie voorbeeld. Het nummer 1527 is dus nergens terug te vinden in de tabel.

Dit veld met het nummer van een verkoopkans/opportunity wordt momenteel (27 februari 2023) door Exact niet ter beschikking gesteld via een API. Hier is wel eens eerder over geklaagd blijkt bij navraag. Advies is om het als idee bij Exact aan te dragen. Het opnemen - indien dat gebeurt - kan echter maanden tot jaren duren. Na opname is het normaliter binnen enkele maanden in Invantive SQL voor Exact Online terug te vinden.

Ik heb een omweg hiervoor kunnen vinden. Als je naar de XML-tabel Opportunities gaat, zie je wel het kansnummer staan als NUMBER_ATTR. Hier staat alleen geen OpportunityId in dus kan je in Power Query een paar kolommen samenvoegen om toch een soort van unique ID key aan te maken.

Zo staan CloseDate, ActionDate, AccountNumber en AmountDC er wel in.

Als je deze kolommen in beide tabellen samenvoegt en voor de zekerheid hierna dubbele waarden verwijderd, heb je bij vrijwel alle kansen een kansnummer:

(Eerst AmountDC in type text veranderen)

Samenvoegen in XML:

Dubbele waarden verwijderen:

Nu dezelfde kolommen in Exact Online Opportunities samenvoegen en kun je ze met elkaar joinen en de kolom NUMBER_ATTR van de XML tabel toevoegen waar de kansnummers in zitten.

Resultaat in Opportunity Exact Online (number_attr is kansnummer):

1 like