Hoe Twitter je merk níet kapotmaakt

Twitter kan merken niet kapotmaken. Dat kunnen merken alleen zelf, door rommel te verkopen of klanten slecht te behandelen.

Een marginaal deel van de Nederlandse bevolking twittert (zo ongeveer alle communicatiemensen plus nog wat nerds en verdwaalde enthousiastelingen), maar de geschreven pers in ons land houdt alles wat er in dit kleine hoekje van het www gebeurt nauwlettend in de gaten. Ieder zichzelf respecterend dagblad heeft een Twitter-rubriek en er gaat geen dag voorbij of Nu.nl meldt een nieuwtje op het gebied van social media.

Voer voor hypes. Vorige week hadden we de Carglass-rel, de koningin-rel en de Bert Brussen-rel. Eerder mochten we ons een mening vormen over het ontslag van Cornald Maas. Twitterhypes met een positief tintje waren er deze zomer ook: Annemarie Appelman (@annemarieapp) zocht leuk en origineel een baan via social media. Tip voor iedere marketeer of PR-persoon die om aandacht verlegen zit: doe eens iets geks met Twitter.

Behalve een dankbare uitvinding in komkommertijd blijkt Twitter een vruchtbare bodem voor spookverhalen. Zelfbenoemde social media guru’s verdoemen ieder merk dat (nog) geen social media-succesverhaal is. Carglass bijvoorbeeld zou imagoschade oplopen door de hoax van @NL_carglass.

Games? Ze maken kinderen agressief. Social media? Ze zorgen ervoor dat de samenleving ver-asocialiseert. Twitter? Het maakt je merk kapot. Is er een plaat blijven hangen?

Nee, een merk kan het zich niet veroorloven om helemaal niets te doen met social media. Maar honderd mensen die #carglasszuigt retweeten, maken een merk nog niet kapot. Het is een jolig ‘laten we eens kijken of dit een trending topic kan worden’, en Carglass zal er geen autoruit minder om repareren.

Ieder medium lijkt een aanlooptijd nodig te hebben vol afwijzing en spookverhalen over effecten. Zoals we over tv geleerd hebben dat het ons niet hersenspoelt en zoals de meesten van ons weten dat je niet direct naar de wapens grijpt na het spelen van Modern Warfare 2, zo gaan we ook leren dat een mislukt Twittergrapje de consument nog niet direct ontmoedigt om je producten te kopen.

Hoe leuk het nu ook is om ‘merkje te pesten’, zoals een molblogger het treffend omschreef, Twittergebruikers zullen dit soort spelletjes ontgroeien. Natuurlijk blijven blogs en social media krachtige kanalen en kan het goed mis gaan met de beeldvorming over je merk. Maar laten we eerlijk zijn: je hebt alleen maar iets te vrezen als je bar slechte producten levert of je klanten als oud vuil behandelt. En dat was altijd al zo.

Oorspronkelijk gepubliceerd door Maud Geerbex onder de titel “Hoe Twitter je merk níet kapotmaakt”. Met dank voor het mogen reproduceren.