Bedankt voor delen van je mening.
In totaliteit worden de Invantive producten voor circa 20.000 bedrijven gebruikt, waarvan een groot deel op Exact Online. Ik herken de problemen die je beschrijft bij een deel van de gebruikers. Ook van andere partners komen vergelijkbare berichten door.
Sinds einde vorig jaar is de ondersteuning vanuit support bij Exact Online merkbaar slechter. Naast reductie in beschikbare kennis en capaciteit speelt het onaangekondigd afsluiten van administraties, hetgeen op zich in noodgevallen te rechtvaardigen kan zijn, maar ook zonder terugkoppeling achteraf. In een gesprek tussen de meest intensieve gebruikende partners met Exact Online enkele dagen daarvoor is dit onderwerp niet besproken geweest en is expliciet afgesproken dat er geen breaking changes of changes op korte termijn zouden zijn tot juli 2021. Er is toendertijd alleen gesproken over wijzigingen die per 1 juli zouden ingaan. Het afsluiten gebeurde vooral bij onze partners, die niet allemaal dezelfde optimalisaties aan hadden staan en de meest veeleisende gebruikers herbergen met eveneens de hoogste maandelijkse omzetten qua Exact abonnementen.
De problematiek verergerde zich verder door de introductie van onaangekondigde breaking changes op de REST API’s. Ook dit speelde cq. speelt voornamelijk bij de wederverkopers van Invantive; daar draaien de verreweg grootste Exact Online omgevingen met veel transacties en gebruikers omdat grote Exact omgevingen vaak gepaard gaan met relatief veel consultancybehoefte.
De afgelopen jaren is helaas niet merkbaar gewerkt aan verbetering van de betrouwbaarheid van het API platform. Initiatieven zijn wel gestart, maar niet tot wasdom gekomen, maar dat is een algemeen probleem: het oplossen van technical debt en stabiliteitsverbeteringen krijgen in de meeste branches maar weinig budget toegekend. In het NRC stond hierover gisteren nog een lezenswaardig verhaal over reductie van energiegebruik in de industrie, zie ‘Bedrijven zien meer in nieuwe technologie dan in isolatie’ - NRC.
We maken ons bij Invantive wel serieuze zorgen over de stabiliteit per 1 juli als er op een andere manier tegen fouten bij de interactie met de API’s aangekeken zou worden. We gaan er van uit dat deze nieuwe manier van tegen API-fouten aankijken niet live zal gaan per 1 juli 2021 of anders kort na livegang teruggedraaid of functioneel aangepast zal worden. Meer informatie hierover is te lezen op Impact Exact Online API aanpassingen 1 juli 2021.
De nieuwe (lagere) rate limits maken we ons geen zorgen over; Invantive SQL ondersteunt alle beschikbare opties. Enige risico zit er in dat gebruikers niet tijdig de beschikbare opties inzetten. Op dit moment zien we dat gebruikers vrij vlot overstappen op de nieuwe beschikbare opties en per 1 juli zijn door de rate limits weinig problemen te verwachten. Een groot deel van de gebruikers draait inmiddels op Invantive Cloud, waardoor de time-to-market van nieuwe performance opties ook teruggebracht is naar enkele weken doorlooptijd voor grote aantallen gebruikers.
Doordat we vanuit Exact Online support de afgelopen maanden weinig oplossingsgerichte ondersteuning hebben ervaren wordt er vanuit Invantive geen tijd meer gestoken in een aantal problemen. We zijn over de jaren heen naar verluidt een van de partners die de meeste bugs en risico’s ontdekken en melden, maar het is alleen zinvol om dit te doen als er ook verbeteringen komen en een dialoog plaatsvindt.
De bal hiervoor ligt momenteel in onze perceptie bij Exact Online support. Gezien personele mutaties zal het mogelijk nog wel enige tijd duren tot het partnerkanaal beter bediend wordt; denk aan na de zomer. In de praktijk zien we dergelijke golfbewegingen in stabiliteit van Exact Online ook vaker; grofweg is er elke 2 jaar een dieptepunt en daarna ook weer een hoogtepunt. Al met al schaalt Exact Online inmiddels vele malen beter dan 10 jaar geleden. Grootste aanhoudende probleem is zoals gezegd de betrouwbaarheid van het API platform.
Commercieel gezien kunnen we alleen aanraden om producten op Exact Online te verkopen die voldoende consultancy-omzet genereren. Veel apps in het app center draaien op een dergelijk verdienmodel; men hanteert een lage prijs en levert relatief veel bijkomende producten. Consultants adviseren vaker apps waar men ervaring mee heeft en/of een kickbackfee over ontvangt. Vooral Nederlandse bedrijven selecteren vaak bij inkoop op de prijs voor het eerste onderdeel en niet op Total Cost of Ownership.
Dit is niet het marktmodel van Invantive; Invantive focust voor klanten die rechtstreeks bediend worden op weinig tot geen consultancy omzet. Het partnerkanaal kan voor gebruikers waar daar behoefte aan is consultancydiensten leveren. Zo kunnen gebruikers kiezen voor een Invantive partner als ze consultancy nodig hebben en rechtstreeks inkopen bij Invantive als ze zelfvoorzienend zijn.
Daarnaast raden we aan om - ook al is er geen partnermanager meer bij Exact Online - toch contact te zoeken met Exact en de problematiek voor te leggen. De procedureel juiste contactpersonen zijn bij ons niet bekend.
Voor Loket verwacht ik dat het performance issue voor de verloning wel op redelijk korte termijn opgelost zal zijn. Hetzij door de Invantive optimizer te verbeteren, dan wel in onderling overleg met Loket. Ten opzichte van Exact biedt Loket als bijkomend voordeel dat de kwaliteiten van de SQL engine uniek zijn op dat cloudplatform en Invantive SQL marktleider is.