Koppelen van Exact Online en Mendix via Invantive

Ik wil graag een koppeling opzetten tussen Exact Online en Mendix, en het leek me handig dat te doen via Invantive. Nou heb ik een database opgezet met een connectie met Exact en die getest met Power BI, ging soepel. Zodra ik echter vanuit Mendix met Invantive probeer te connecten, lukt het niet de verbinding op te zetten, mijn inlog wordt niet geaccepteerd. Ik hoop dus dat iemand hier ervaring heeft met Mendix en het opzetten van een connectie met Invantive. Ik heb nu geprobeerd met 1 administratie, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat iedereen met een Exact login zou moeten kunnen inloggen, dus dat moet dan via een Bring Your Own App database, welke ik wel al heb opgezet, dus mocht het ook meteen op die manier kunnen, dan zou dat helemaal top zijn.

Ik zie wel dat Invantive ook Mendix heeft vermeld, maar ik heb er nog geen documentatie over kunnen vinden hoe ik dat in Mendix verder kan opzetten. De Data Hub van Mendix biedt wel een koppeling aan met OData v4, maar daar wordt gevraagd om het Metadata contract, wat ik niet heb voor zover ik weet:

Van hun documentatie wordt ik helaas ook niet heel veel wijzer helaas.

Het opzetten van een Mendix-verbinding vereist de registratie op Mendix van connectoren om de data uit te lezen.

Heeft u toegang tot de Mendix ontwikkelomgeving om deze op te voeren?

Ja, ik heb volledige toegang tot Mendix Pro.
Welke connector zou ik daarvoor moeten gebruiken, weet u dat ook? (In de marketplace kan ik niets vinden over OData of Invantive of Exact, alleen bijvoorbeeld OData specifiek voor SAP).

Alvast bedankt :smiley:

Geweldig! Advies is om een REST Service aan te maken zoals beschreven in:

De Invantive Mendix-driver zal dan de bijbehorende OpenAPI (swagger) uitlezen en omzetten in tabellen.

Voor meer uitgebreide Mendix-koppelingen zijn er ook mogelijkheden zoals via OData, maar hierbij zal ondersteuning nodig zijn.

Er is geen specifiek Exact/Mendix-connector. Via een database met twee datacontainers ( een voor Mendix, bijvoorbeeld mx, en een voor Exact Online, bijvoorbeeld eol) kan bijvoorbeeld gelezen worden in Mendix en geschreven in Exact Online, zoals:

insert into ExactOnlineREST..Tasks@eol
( description
)
select 'Er zijn ' || cnt || ' regels.' description
from   ( select count(*) cnt 
         from MENDIXTABEL@mx 
       )

Een voorbeeld uit de oorspronkelijke aankondiging:

Merk op dat de Mendix-driver weinig gebruikt wordt. Mendix heeft meer focus op techneuten, terwijl de Invantive-producten meestal door finance professionals gebruikt worden.

Dat begrijp ik niet helemaal; als ik in Mendix een Published REST Service aanmaak, dan maak ik de data in de app beschikbaar voor externe toegang, maar, ik wil juist data vanuit Exact Online ophalen en inlezen in Mendix via de Invantive Cloud, OData V4.

Net zoals ik dus in Power BI de data vanuit Exact Online kan laden, heb ik die ook in Mendix op die manier nodig.

Tevens, de Mendix driver, waar vind ik die? (Ik ben een finance professional die leuke functies wil gaan bouwen met Mendix, dus beetje van beide smaken).

Dank voor verduidelijking!

De Mendix-driver ondersteunt op dit moment geen schrijfacties. Dit zou wel eenvoudig kunnen omdat Mendix de business rules afdwingt en de Swagger-gebaseerde drivers in principe allemaal schrijven ondersteunen.

Met deze aanpassingen zou de Mendix-driver echter nog steeds niet via OData4 gemuteerd kunnen worden via Invantive Bridge Online. Invantive Bridge Online is bewust uitsluitend het ophalen van data naar bijvoorbeeld Power BI, Power Query en Azure Data Factory.

Met Invantive SQL / PSQL via Invantive App Online zou dit wel kunnen zoals in bovenstaand codevoorbeeld (met Mendix en Exact Online verwisseld). Meer voorbeelden zijn te vinden via:

https://forums.invantive.com/tags/c/wiki-nl/10/invantive-app-online

Hiermee kunnen eventueel ook via HTML, JSON, Excel, XML of OData-input en output gegevens uitgewisseld worden tussen de twee platformen.

De Mendix-driver is momenteel niet op Invantive Cloud beschikbaar, maar alleen in de on-premises versies, zoals het Invantive Query Tool:

Van de 75±drivers is circa 60% beschikbaar via Invantive Cloud en een deel niet. De nog niet beschikbare drivers zijn voor een deel ongeschikt voor cloudgebruik (zoals AccountView met FoxPro-bestnaden) en voor een deel simpelweg nog niet gedaan.

Ik zal morgen met development overleggen of Mendix op korte termijn toegevoegd kan worden aan Invantive Cloud.

Via een apart kanaal zal contact gezocht worden met u om de Published REST Service te kunnen schrijven.

Ah, dat verklaart al een heleboel. Ik ga kijken of ik met deze uitleg toch aan de slag kan en kan bouwen wat ik in gedachten heb, maar OData4 zou wel echt perfect zijn denk ik, ook met het oog op de toekomst.
Mochten er op korte termijn mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag!

Super bedankt voor uw hulp en geduld :smiley:

Dit topic is 7 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.