Hoe koppel ik Tableau aan Exact Online?

Ik gebruik Tableau voor mijn dashboards en rapportages.

In Tableau wil ik gegevens importeren uit Exact Online administraties om ze zo te analyseren.

Hoe kan ik verbinding maken van Tableau naar Exact Online data? Wat zijn daar de stappen voor een koppeling in combinatie met een Invantive Cloud Exact Online database of Invantive SQL?

Bij voorkeur voor meerdere administraties tegelijk, maar 1 Exact Online administratie kan ook.

De software van Tableau heeft wel een OData4 connector als databron, maar Tableau ondersteunt alleen het “deprecated” XML data formaat, niet het JSON data formaat voor de verbinding.

Via SQL Server Database naar Tableau

Het inlezen van alle data in Tableau uit Exact Online is sowieso mogelijk door de gegevens in SQL Server te plaatsen zoals beschreven op:

Invantive Cloud is software die gratis is voor kleienre Exact Online gebruikers; zie de home page van Invantive Cloud hiervoor. De meeste gebruikers hebben een Invantive Office for Entrepreneurs abonnement. Die bevat eveneens o.a. de Excel add-in Invantive Control for Excel en de Get My Report software.

Voor on-premise gebruik met lokale SQL Server databases kan de koppeling tussen Exact en Tableau gemaakt worden met de stappen zoals beschreven op:

• Copy Exact Online to SQL Server
  • grotere volumes (duizenden administraties of meerdere databases) kan beter via Invantive Data Replicator; het grote broertje van Data Hub.

Directe Koppeling naar Tableau

Op dit moment is het nog niet mogelijk direct/real-time de data te koppelen met Tableau voor rapportages. Via de for json en for xml clause zal er wel een mogelijkheid beschikbaar zijn voor 1 september voor directe koppeling. Neem contact op om de verbinding samen in te richten binnen het gratis uur onboarding bij een nieuw abonnement.