Hoe koppel ik Tableau aan Exact Online?

Ik gebruik Tableau voor mijn dashboards en rapportages.

In Tableau wil ik gegevens importeren uit Exact Online administraties om ze zo te analyseren.

Hoe kan ik verbinding maken van Tableau naar Exact Online data? Wat zijn daar de stappen voor een koppeling in combinatie met een Invantive Cloud Exact Online database of Invantive SQL?

Bij voorkeur voor meerdere administraties tegelijk, maar 1 Exact Online administratie kan ook.

De software van Tableau heeft wel een OData4 connector als databron, maar Tableau ondersteunt alleen het “deprecated” XML data formaat, niet het JSON data formaat voor de verbinding.

Update december 2022: Tableau beschikbaar

De Tableau-connector is nu voor alle platformen beschikbaar:

Via SQL Server Database naar Tableau (2021 situatie)

Het inlezen van alle data in Tableau uit Exact Online is sowieso mogelijk door de gegevens in SQL Server te plaatsen zoals beschreven op:

Invantive Cloud is software die gratis is voor kleinere Exact Online gebruikers; zie de home page van Invantive Cloud hiervoor. De meeste gebruikers hebben een Invantive Office for Entrepreneurs abonnement. Die bevat eveneens o.a. de Excel add-in Invantive Control for Excel en de Get My Report software.

Voor on-premise gebruik met lokale SQL Server databases kan de koppeling tussen Exact en Tableau gemaakt worden met de stappen zoals beschreven op:

Directe Koppeling naar Tableau (2021 situatie)

Via de methode beschreven in Laad Exact Online in Qlik Sense en Tableau is een directe koppeling mogelijk.

Het rechtstreeks laden via de nieuwe OData4 driver van Tableau zou mogelijk moeten zijn maar wordt gehinderd door een bug zoals beschreven in (status June 2022):

Op Tableau 2021.1 (Macbook Pro M1) kan ik de tabellenlijst wel zien, maar bij het ophalen treedt een error op:

An error occurred while communicating with OData
Unable to connect to the server. Check that the server is running and that you have access privileges to the requested database.
Error Code: 7C19CF64
Can´t find entity type: Invantive.ExactOnlineREST.Incremental.AccountsIncremental@eol for entity set or singleton: ExactOnlineREST.Incremental.AccountsIncremental@eol
The table "ExactOnlineREST.Incremental.AccountsIncremental@eol" does not exist.

Error code: 7C19CF64

Ik ben ook geïnteresseerd in een directe koppeling van Exact Online met Tableau voor onze organisatie. In de eerste post staat dat dit vanaf 1 september mogelijk is. Gaat dit ook zo makkelijk als de koppeling met Power BI?
In het forum vind ik enkel de mogelijkheid met kopie van Exact naar een MySQL server.

Het artikel is bijgewerkt naar de actuele toestand.

De nieuwste Tableau OData4-driver werkt prima. De voorgaande nog niet voldoende bij een test, zie

Daarmee zou het net zo eenvoudig werken als voor Power BI met real-time data retrieval.

Update december 2022: Tableau beschikbaar

De Tableau-connector is nu voor alle platformen beschikbaar met Tableau 2022.4:

Gebruik echter de server “app-online” in plaats van “bridge-online” om de foutmelding met code 7C19CF64 te voorkomen. Een URL zoals:

https://bridge-online.cloud/acme-twinfield/odata4

wordt dan:

https://app-online.cloud/acme-twinfield/odata4

We wachten nog op een fix op een Microsoft bibliotheek om Tableau-verbindingen ook mogelijk te maken via Bridge Online zonder andere gebruikers te hinderen.

Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.