Als een Fortnox-database enige tijd niet gebruikt wordt (in dit geval laatste gebruik 2 juni 2025, terwijl nu 29 augustus 2025 is), dan vervalt blijkbaar het access token. Navraag bij Fortnox leert dat een refresh token na 45 dagen inactiviteit vervalt. Dit is gelijkend op de 30 dagen van Exact Online.
Bij het openen treedt dan de volgende foutmelding op:
itgenoda061
fnx: Access to the OAuth data source requires a valid access token.
The access token could not be acquired.
Data access requires an active OAuth access token.
A new access token could not be acquired by exchange of the OAuth refresh token.
Please log on to Invantive Cloud and renew the authorization on the data container with alias ‘fnx’ of the database ‘Fortnox ACME AB as john.doe@acme.se’.
De database wordt niet gekenmerkt als zijnde “reparatie nodig” (itgenpdr028).
De interpretatie als token expiry gaat niet goed ondanks melding:
itgenoah151
en
itgenscr756
Interpreting exception during OAuth token refresh as token expired exception
Invantive.Basics.ValidationException:
itgenoda061
Ook staat deze tekst daarna bij de database:
Op de datacontainer is te zien dat het refreshtoken laatst gewijzigd is op 2 juni 2025 09:05:25 (UTC), evenals het access token. Het access token is verlopen op 2 juni 2025 om 10:05:22 (UTC).
Problemen:
- Geen detectie reparatie nodig.
- Niet tonen wanneer refresh token vervalt in scherm Datacontainer.
- Automatisch mailtje als een refresh token dreigt te vervallen.
