Dat is eigenaardig.
Nee, er is geen bekende limiet van 20 minuten. Met Invantive Bridge Online Monitoring bewaken we centraal alle omgevingen en vooral op platformen die veel punt-queries nodig hebben zijn er responsetijden van uren. Dit is een voorbeeld van de momenteel langstlopende OData query die er anderhalf uur over deed:
Vaak is het Loket of Teamleader door de punt-queries, maar in dit geval een optimalisatiemogelijkheid voor TransactionLines
naar TransactionLinesIncremental
.
Dit is een voorbeeld - mogelijkerwijs van de omgeving die je bedoelt - die er ruim 40 minuten over doet voor 460K rijen en ruim 500 MB download:
Het daadwerkelijk verwerkte volume zal enkele malen groter zijn, zie het filter op jaar. De incrementele tabellen vereisen dat alle jaren ontsleuteld en de nieuwe versie versleuteld worden.
Het eigenaardige is dat er voor ons geen enkele request te zien is die door een time out is afgebroken. Er zijn enkel een tiental Simplicate queries die faalden door delegatie en een reeks van queries die faalden door de Exact Online token issues met een gecontroleerde fout.
In het recente verleden hebben we wel gezien dat Power BI Service regelmatig crasht na het volledig ophalen van de data en dan blindelings opnieuw probeert. Dit gedrag met redelijk ongecontroleerd opnieuw proberen zien we ook vanuit Microsoft Power BI Desktop.
Via Google vind ik zo vlot over ADF en 20 minuten timeout de volgende link, maar ik weet niet of dit relevant is:
De enige hit bij zoeken op “Fail to get response from odata service in a expected time” verwijst naar deze forums:
Het bleek in die case dat per abuis enkele duizenden administraties ingelezen werden via ADF van een langzame tabel en daardoor liep het erg lang. Maar ook hier was er een timeout van 20 minuten. Echter, anders dan bij een *Incremental
tabel zal bij de daar gebruikte tabel de datastroom al na enkele seconden op gang komen. Bij een *Incremental
tabel kan het minuten duren totdat de eerste rijen terugkomen in een grote omgeving omdat eerst de data geactualiseerd moet zijn.
Ook apart is de tekst van de foutmelding:
Fail to get response from odata service in a expected time
Door de talrijke taalfouten valt te gokken dat dit niet door een native English speaker geschreven is en ook door te weinig kwaliteitscontroles gegaan is om het te corrigeren. Microsoft heeft meestal zijn zaakjes wel op orde qua vertalingen en teksten. Het lijkt een obscure melding, zeker omdat hij op Google nergens te vinden is. Voor de zekerheid is bij ons alle broncode doorzocht hierop, maar hierin komt de melding niet voor. Hij werkt echter sowieso in zoverre af dat de kans erg klein was dat het uit Invantive code komt; alle code wordt op dit soort taalfouten gecontroleerd en bijvoorbeeld “odata” herschreven in “OData”.
Vraag 1: is het mogelijk om een screenshot van de ADF Copy Activity toe te voegen van de andere tabbladen, in het bijzonder “General”?
Vraag 2: is het mogelijk om de Request timeout van 5 minuten fors te verhogen naar bijvoorbeeld 02:00:00 (2 uur)?
Vraag 3: is het mogelijk om de log van de Azure Copy Activity toe te voegen zoals beschreven op Session log in a Copy activity - Azure Data Factory | Microsoft Learn?
Uiteindelijk zullen problemen zoals deze met pre-emptive loading opgelost worden ten koste van het near real-time karakter.