Bij het regelmatig en automatisch ophalen van gegevens met behulp van de PowerBI.com Service treden incidenteel fouten op. Dit topic behandelt de situatie voor zover bekend. Deze problemen zijn specifiek voorbehouden aan PowerBI.com; het downloaden via Power BI Desktop en Azure Data Factory kent deze problemen niet.
Wanneer van toepassing?
Beantwoord de volgende vragen om te beoordelen of dit topic van toepassing is:
- Treedt het downloadprobleem op na 10 minuten en enkele seconden? Zo ja, dan is dit topic niet van toepassing en volg de instructies op Vermijd time-out fout bij Power BI OData download.
- Treedt het downloadprobleem ook op vanuit Power BI Desktop? Zo ja, dan is dit topic niet van toepassing. Zoek onder andere topics of maak een nieuw topic.
- Staat er incidenteel of vaak in de refresh history van scheduled downloads “Status:Failed, Message: There was an error when processing the data in the dataset.”? Zo nee, dan is dit topic niet van toepassing. Zoek onder andere topics of maak een nieuw topic.
- Treedt het downloadprobleem op terwijl er in Bridge Online Monitoring een HTTP-status “200 OK” laat zien bij het verzoek of treedt het downloadprobleem op na 5 minuten en enkele seconden? Zo nee, dan is dit topic niet van toepassing. Zoek onder andere topics of maak een nieuw topic.
- Gebruikt u al een PPPU (Power BI Premium Per User)-abonnement? Zo nee, gelieve dan eerst te upgraden naar PPPU en nogmaals te proberen.
Situatie
Er zijn momenteel twee problemen die incidenteel optreden bij het downloaden van gegevens via de PowerBI.com service. Deze problemen treden niet op bij het gebruik van Power BI Desktop en Azure Data Factory.
Probleem 1: Telkens opnieuw downloaden ondanks succesvol opgehaald
Downloads vanuit de PowerBI.com Service eindigen incidenteel met een foutmelding, zoals:
Data source error
OData:
Unable to read data from the transport connection:
An existing connection was forcible closed by the remote host.
DataSourceKind = OData
DataSourcePath = https://bridge-online.cloud/naam/odata4/Twinfield.Twinfield.GeneralLedgerDetailsV3@tfd
OData: Unable to read data from the transport connection:
An existing connection was forcibly closed by the remote host.
The exception was raised by the IDataReader interface.
Please review the error message and provider documentation for further information and corrective action.
Cluster URI: WABI-NORTH-EUROPE-redirect.analysis.windows.net
Activity ID: f2282333-c403-4b78-9362-b10e081cd568
Request ID: 7b3d9747-b8d1-9c4f-1b67-1feb49d1779f
Time: 2022-09-27 04:50:57Z
De essentie is de tekst “An existing connection was forcible closed by the remote host.”, de andere foutmelding over IDataReader
is nikszeggend.
Binnen Invantive Bridge Online Monitoring is te zien op het verzoek dat de data netjes teruggegeven is en door Power BI opgehaald (HTTP-status 200 OK).
Dat de data succesvol en volledig is overgedragen aan PowerBI.com komt ook in Invantive’s eigen tracelogging naar voren zoals (deze is niet extern zichtbaar):
itgenboe195
In total returned 996,563 rows from query on ‘Invantive.Twinfield.Twinfield.GeneralLedgerDetailsV3@tfd’, approximate size 1,666,690,366 bytes.
Het tijdsverschil tussen het registreren van een foutmelding op PowerBI.com en het beëindigen van de download op Invantive Bridge Online is bij dit probleem langer dan enkele seconden, bijvoorbeeld 1 of 2 minuten.
Analyse en Adviezen Probleem 1: Telkens opnieuw downloaden ondanks succesvol opgehaald
Hypothese is dat de PowerBI.com Service (incidenteel) crasht op het datavolume en dat dat vaker gebeurt bij grotere volumes.
We proberen hier beter de vinger achter te krijgen en een workaround te bieden, maar tot dusver komen we niet verder dan steeds sterker de conclusie te kunnen trekken dat dit een bug in PowerBI.com is, waarbij de foutmelding verwarrend is.
Daarom enkele suggesties:
- Splits de download op in brokken met een lager volume en voeg die later samen.
- Dien een ticket in binnen het Power BI Premium-abonnement.
- Geef een upvote te geven aan de betrokken ideeën (Power BI verbetersuggesties).
- Controleer dat de optimalisatie
ODataVersion=4, OmitValues=ODataOmitValues.Nulls
ingeschakeld is zoals beschreven in Snellere OData downloads met kleinere omvang met kleine aanpassing in Power BI en Power BI Service: The timeout period elapsed prior to completion of the operation & andere foutmeldingen - #2 door forums. Op Twinfield scheelt dit meer dan 90% qua belasting van het netwerk en mogelijk ook voor de software van PowerBI.com. - Vervang PowerBI.com door bijvoorbeeld Azure Data Factory of
create or replace tabel@eigendatabase as select * from tabel@alias
.
Probleem 2: Na circa 5 minuten verdwijnt PowerBI.com Service als HTTP-client (met HTTP2 RST_STREAM bericht)
Downloads vanuit de PowerBI.com Service eindigen incidenteel met een foutmelding zoals:
Data source error
OData:
Unable to read data from the transport connection:
An existing connection was forcible closed by the remote host.
DataSourceKind = OData
Bij Invantive Bridge Online Monitoring staat de volgende melding in samenhang met een HTTP-statuscode 499 (“Client Closed Request”):
itgenboe161
De gegevensdownload werd geannuleerd na 5 minuten, 33 seconden, waarschijnlijk door de gebruiker.
zoals:
Blijkens de detailregistratie van een verzoek trad ook een itgeniee011
op, waardoor de uitvoering afgebroken was:
Of zoals zichtbaar in de interne logging:
code ‘itgenpmr003’: The execution was cancelled.
waar uit de code itgenpmr003
blijkt dat de HTTP-client (PowerBI.com) de verbinding verbroken heeft.
Anders dan bij het andere probleem, start PowerBI.com geen tweede of volgende downloadpoging, waardoor de logging op PowerBI.com een fout aangeeft.
Analyse en Adviezen Probleem 2: Na circa 5 minuten verdwijnt PowerBI.com Service als HTTP-client (met HTTP2 RST_STREAM bericht)
Door het ontbreken van een automatische herstart betekent het optreden van probleem 2 dat de download definitief gefaald is. De oorzaak is onduidelijk; het enige bijzondere is dat de download altijd na 5 minuten plus aantal seconden stopt als hij stopt.
De enige momenteel bekende workaround is de download nogmaals opstarten vanuit PowerBI.com.
Hoe verder?
Deze twee problemen zijn uitermate vervelend en aanhoudend; we krijgen de vingers er niet achter. Het gaat voor zover wij kunnen overzien om twee problemen in PowerBI.com:
- Een incidentele crash na afronding van het ophalen (HTTP status 200 OK), waarna enige tijd (minuut) later PowerBI.com lijkt te crashen en opnieuw downloadt.
- Een incidentele crash waarbij PowerBI.com als OData-consumer gedurende het ophalen opeens plotsklaps weg is (stuurt een HTTP2 RST_STREAM, toont bij monitoring als HTTP status 499), opvallend vaak na 5 minuten en enkele seconden. Er vindt geen hernieuwde poging plaats.
Het eerste probleem is niet meetbaar binnen Invantive Cloud, want de data is al aangeboden en volledig afgehaald.
Van het tweede probleem is wel een bovengrens zichtbaar, maar met alleen filteren op 499 of RST_STREAM wordt ook veel end-user activiteit meegenomen (download annuleren of wegnavigeren). De schatting van het tweede probleem betreft enkele promille van alle downloads.
Buiten PowerBI.com treden deze problemen voor zover bekend niet op. Helaas kent PowerBI.com naast deze twee problemen ook een serieus hiaat aan herleidbaarheid en controleerbaarheid, waardoor het analyseren nog lastiger is.
Het afgelopen jaar is duidelijker geworden voor Invantive dat deze twee problemen niet aan Invantive Cloud liggen, maar het is niet gelukt een reproduceerbaar scenario te realiseren. Duizenden tests zijn uitgevoerd zonder storingen op testdata.
Op dit moment proberen we uit te zoeken hoe deze problemen het meest effectief bij Microsoft aangekaart kunnen worden, ondanks het feit dat ze incidenteel optreden.