In Power BI Robaws connector: OData: Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host

Bij het ophalen van gegevens uit Robaws naar Power BI krijg ik de volgende foutmelding:

Invalid date
robaws
Mislukt
Robaws PlanningItems PlanningItemEmployees@rbs
18/11/2020 09:40:17,18/11/2020 09:41:47
Error: DataSource.Error: OData: Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host. Request ID: ea3c3b0d-9d7f-9c40-55e4-ee17ea2e01a4 Activity ID: 7bd35c25-d666-423e-880b-e0042efef36e

Wat kan dit veroorzaken?

We hebben hiernaar gekeken. Het bleek dat een download nog actief was, maar niet beëindigd werd. Dat is een fout. De oorzaak is nog niet bekend.

Na verder onderzoek bleek dat de gegevens opgehaald worden met Dataflows vanuit de Microsoft web omgeving. Het eigenaardige is dat de gegevens volledig teruggegeven worden en zelfs een HTTP statuscode 200 terugkomt, maar circa 1 minuut later Dataflows de genoemde error meldt. Dit probleem treedt alleen bij grotere datasets die opgehaald worden naar Power BI met Dataflows.

Het lijkt een bug op Dataflows.

Een workaround totdat Dataflows stabieler is om Power BI Desktop te gebruiken i.p.v. Dataflows, maar dan verlies je het delen van data tussen rapporten.

Een andere workaround is om de download op te knippen in kleinere datahoeveelheden en die dan zelf weer samen te voegen in het rapport.

Om te komen tot meer self-service is volgende stap dat we de monitoring op Bridge Online ook voor end users beschikbaar willen gaan maken. Die ziet er ongeveer zo uit:


De beschikbaarheid hiervan voorkomt downloadissues niet, maar maakt het wel makkelijker om zelf te zien welke verzoekjes verstuurd zijn en de status hiervan, zodat we vlotter samen issues in de connectivity over de gehele keten kunnen analyseren.

Update: het blijkt dat indien je gebruik maakt van de Power BI dataflows er regelmatig crashes optreden binnen Power BI. Hier kunnen we helaas verder geen invloed uitoefenen; je kunt wel een ticket indienen bij Microsoft zelf.

Voor vindbaarheid is op de Power BI community een topic over dit onderwerp aangemaakt. Indien je hier als gebruiker tegen aan loopt, dan gaarne ook daar aanvullen.

Vergelijkbare issues

Enkele vergelijkbare issues met “An existing connection was forcibly closed by the remote host” met Power BI dataflows:

Dit probleem lijkt sinds een jaar op te treden.

Workarounds

De mogelijke workarounds op dit moment zijn:

  • beperk omvang download per tabel tot onder de 10 MB
  • gebruik uitsluitend Power BI Desktop

Een tijd geleden ben ik ook tegen dit soort issues aangelopen, omdat wij een flinke bak aan data ophalen in PowerBI.

Een andere workaround die wellicht kan helpen is de privacy settings van je dataset aanpassen naar het laagste niveau. Ik kan me niet precies herinneren wat de error toen was, maar het had te maken met dat het laden van de data erg traag verliep en soms een time out error gaf.

Los van dit specifieke issue of die ik een tijd terug had zitten er sowieso nog veel bugs in het ophalen van data bij PowerBI waar flink wat aan getimmerd mag worden. Microsoft kennende lossen veel van dit soort problemen zich over de jaren wel op. Melding maken op het forum zoals Guido heeft gedaan helpt altijd goed met zichtbaar maken van de problemen. Dus zeker een aanrader.

1 like

De monitoring is beschikbaar gekomen op Invantive Cloud; zie releasebericht voor 30 november 2020.