Rapporten publiceren met gedeelde gegevensset, maar verschillende werkruimte

Ik heb een vraag over het publiceren van Power BI-rapporten. Dat gaat op zich prima. Het enige probleem wat ik heb is dat het werken met een gedeelde gegevensset niet verloopt zo als ik zou verwachten. Hopelijk weten jullie een oplossing.

Het probleem is het volgende:

Ik heb twee rapporten gebouwd. Rapport 1 haalt de data uit Exact Online en het andere rapport 2 heb ik gelinkt aan (de gegevensset van) rapport 1 zodat ik niet twee keer Exact hoef leeg te trekken.

Nu mag niet iedereen rapport 1 zien maar wel rapport 2 dus ze staan in twee verschillende werkruimtes gepubliceerd.

Nu is het probleem dat alleen de mensen die toegang hebben tot de werkruimte 1 van rapport 1 de enige zijn die ook rapport 2 in werkruimte 2 kunnen zien. Mensen die geen toegang hebben tot werkruimte 1 krijgen in werkruimte 2 de melding: “Machting is vereist. U kunt de inhoud van dit verslag niet zien omdat u geen toegang tot de onderliggende gegevensset (semantisch model tegenwoordig?) hebt. Neem contact op met de eigenaar van de gegevensset om toegang te vragen.”

Ik hoop niet dat de enige oplossing is om ook voor dit rapport 2 een eigen OData link op te zetten want wat is dan überhaupt het nut om meerdere rapporten te linken aan een gegevensset.

Ik hoop dat ik alle termen juist gebruik en zo niet dat jullie in ieder geval begrijpen wat ik bedoel.

Lukt het wel om de dataset te delen als beide rapporten binnen dezelfde werkruimte zitten?

Is er een speciale reden behalve rechten om met twee verschillende werkruimtes te werken?

Het gaat idd alleen om rechten dat ik twee werkruimtes heb aangemaakt. Is het mogelijk om binnen 1 werkruimte per rapport rechten toe te kennen aan personen?

Er zijn verschillende mogelijkheden ook binnen 1 werkruimte; elk met hun voor- en nadelen qua flexibiliteit, degelijkheid en gemak tov meerdere werkruimtes. Echter, voor de juiste keuze hierin kunt u het beste zowel uw interne contactpersoon voor informatiebeveiliging raadplegen als een Power BI-consultant of via de Power BI-community forums.

Enkele startpunten zijn te vinden op: