Vraag bouwen formule wisselkoersen op Exact Online

Sinds kort gebruiken wij de wisselkoersentool naast Invantive Control for Excel.

Het zou heel handig zijn als ik een rapportje zou kunnen maken waarin de dagkoersen staan zodat ik de gemiddelde wisselkoers kan berekenen.

Ik wilde daarom met een formule de wisselkoers ophalen:

Bij het bouwen van de formule met I_EOL_CRY_EXCHANGE_RATE loop ik tegen een paar onduidelijkheden aan.

Division code, currency code en datum kan ik makkelijk invullen, maar wat moet er ingevuld worden in onderstaand plaatje bij:

  • Use exact march only
  • searchmaxdays before
  • search maxdays after en
  • execution hint

De wisselkoersfunctie I_EOL_CRY_EXCHANGE_RATE haalt uit Exact Online wisselkoersinformatie op.

De parameters UseExactMatchOnly, SearchMaxDaysBefore en SearchMaxDaysAfter kunnen gebruikt worden om het gedrag aan te passen door, respectievelijk, een optionele boolean en twee positieve getallen op te geven. De parameter ExecutionHint wordt normaliter nooit gebruikt; die is voor ondersteuningsdoeleinden.

De parameter UseExactMatchOnly is een boolean, dus TRUE of FALSE in de Engelstalige Excel-versie en WAAR of ONWAAR in de Nederlandstalige Excel-versie. Indien TRUE, dan wordt uitsluitend gekeken op de opgegeven datum naar de wisselkoerswaarde voor de opgegeven munteenheid. Anders wordt een #N/B getoond.

Als UseExactMatchOnly op FALSE staat, dan zal de Excel-functie voor de Exact Online wisselkoersen of zoeken naar een wisselkoers op een nabije datum. Standaard is dit 0 dagen vooruit en 31 dagen achteruit.

Via SearchMaxDaysBefore en SearchMaxDaysAfter kan dit datumbereik gevarieerd worden.

In onderstaand voorbeeld is te vinden hoe een lijst van wisselkoersen geladen in een administratie leidt tot uitkomsten.

Eerst de beschikbare wisselkoersen:

En dan de uitkomsten afhankelijk van de instellingen: