XML Tabel BalanceLines kolom Open en Close leeg?

Sinds vandaag krijg ik bij het ophalen van data uit de Exact Online XML tabel BalancesLines op de kolommen met bedragen geven geen waarden terug en zijn leeg (type “None”).

Ik kan wel de data uit de tabel ophalen maar de voor mij relevante kolommen zoals Open en Close blijven nu leeg wat voorheen niet was.

Is dit een bewuste actie of hebben we te maken met een storing?

Dank voor het melden. Het blijkt dat de release op Invantive Cloud een ander antwoord geeft op de volgende query dan voorgaande versies:

select sum(case when open is null then 1 else 0 end)
       open_leeg_cnt
,      sum(case when open = 0 then 1 else 0 end)
       open_zero_cnt
,      sum(case when open != 0 then 1 else 0 end)
       open_nonzero_cnt
from   balancelines@eol

Bij Invantive Cloud bevat alleen de eerste kolom een waarde, bij andere releases alleen de tweede en derde.

In deze release is de connection string use-optimized-xml-processing toegevoegd die zorgt voor een tot 4x snellere verwerking van XML-tabellen op Exact Online XML met een lager geheugenbeslag. Met de verbeterde XML-verwerking hopen we de geheugenissues te verkleinen die optreden als van honderden administraties tegelijk bijvoorbeeld de grootboekrekeningen via XML opgehaald worden.

Om regressiefouten te voorkomen staat deze XML-optimalisatie momenteel standaard uit, wat blijkt uit de False-waarde bij een query op:

select value
,      default_value
from   systemdatacontainerattributes@datadictionary
where  provider_data_container_alias='eol'
and    code = 'use-optimized-xml-processing'

Het lijkt er op dat ondanks het niet-activeren van de nieuwe functionaliteit een wijziging die samenhangt met de introductie leidt tot problemen. Onze developers zullen hier in duiken. Zodra meer bekend is wordt deze post bijgewerkt met een antwoord.

Als het goed is, dan werkt het ophalen BalanceLines uit Exact Online weer. Een aantal optimalisaties zijn uitgeschakeld en worden gecontroleerd aan het einde van 2021 of vroeg 2022 weer opnieuw in gebruik genomen.