"Als je regelmatig snoeit, hoef je nooit dikke takken te zagen"

Afgelopen week kwam ik dit stukje inspiratie tegen bij de sportschool van mijn jongste dochter. Het roept meteen beelden op ‘Hendrik Jan de Tuinman staat achter het hegje. Zomer, zon, rimpels en een snoeischaar.’ Wijsheid uit een leven vol ervaringen.

In mijn jeugd mocht ik thuis onze heg onderhouden. Prachtig groen en paars, maar vooral erg lang. Vier uur ploeteren met een snoeischaar in de zon, tussen de bladeren. Heerlijk. Maar soms, soms sloeg ik een half jaar over. Gewoon, omdat een middagje stappen even belangrijker was. Of omdat de zon zo lekker scheen en het boek van Stephen King nog niet uit was. Een half jaar later had ik spijt. Meer dan acht uur ploeteren en de zon scheen niet zo lekker meer aan het einde van de zomer. Had ik maar naar Hendrik Jan geluisterd…

regelmatig-snoeien-nooit-dikke-takken

Maar deze wijsheid is niet alleen toe te passen in de tuin. Het is net zo makkelijk toepasbaar op de dikke takken die ons kabinet nu aan het zagen is, omdat het snoeien achtergebleven is. Ik vind het een hele klus waar ze aan werken. Iets nieuws, met duidelijke doelen. Onzekerheid en verkeer van links of rechts dat ook groen licht heeft. Het kabinet is, buiten het werk dat iedere kabinetsperiode terugkomt, dus eigenlijk een projectteam dat complexe projecten in de samenleving doorvoert.

Als een project draait, dan is het ook beter om regelmatig te snoeien. Zodat je later niet die dikke takken met grof geweld moet verwijderen. Helaas is het net zoals met de heg. Soms doet zich iets leukers voor of is het makkelijker om even niets te doen. Of komt er een uitdaging die je pas vrij laat zag aankomen, een collega met hartklachten of een onderkend maar niet bekend gemaakt pensioenprobleem. Eigenlijk maakt dat niet uit.

Hendrik Jan bracht iedere heg in topconditie, linksom of rechtsom. Een echte projectmanager laat ieder project een product in topconditie opleveren. Anders gezegd: echte projectmanagers herken je niet aan het gereedschap of de aanpak, maar aan de heg die ze achterlaten.

Ik wens alle projectmanagers, inclusief onze regering, veel succes bij het snoeien.