Goede voornemens slecht voor schuldencrisis en werkloosheid

Iedereen waarschuwt voor zwaar weer. Politici, ondernemers en burgers. We gaan een zware economische tijd tegemoet. Zoals de minister van Economische Zaken Maxime Verhagen zei: ‘We zullen allemaal iets van de verslechterende economie gaan merken’. Hè wat fijn, een heerlijke kerstgedachte tijdens het winkelen voor kerstcadeaus.

Wie denkt er aan Italië en Griekenland?

Net zoals het bericht op eerste kerstdag van het hoofd van het Internationaal Monetair Fonds, Christine Lagarde: ‘De wereldeconomie is in gevaar’. Zit je net lekker aan een uitgebreid kerstdiner waar je flink wat euro’s aan gespendeerd hebt. Maar zijn er mensen die op dat moment denken: had ik die cadeaus onder de kerstboom maar niet gekocht en had ik mijn boodschappen maar bij de Aldi gedaan? Ik vraag het me af. Geef toe, stiekem zijn we allemaal egoïstisch. Zolang het niet direct om de euro’s in onze eigen portemonnee gaat, is het voor velen een ‘te ver van hun bed show’. Dat is niet best, want als we het nieuws moeten geloven gaan we er allemaal op achteruit. Maar neem Spanje, Griekenland en Italië, die zijn er nog veel erger aan toe. Het nieuws berichtte zelfs al met een kop: ‘Povere kerst voor Italianen’. Heeft iemand tijdens het kerstdiner aan de Italianen gedacht?

Spreken met één stem

Volgens Christine Lagarde moet Europa met één stem spreken en een beter tijdschema opstellen om de schuldencrisis aan te pakken. Dat lijkt mij ook een goed plan. Maar of het haalbaar is? Tegenwoordig hebben buren het al moeilijk om met één stem te spreken tijdens de maandelijkse vergadering in het dorpshuis omdat iedereen aan zichzelf denkt. Laat staan dat heel Europa met één stem spreekt. Maar mevrouw Lagarde, het is wel een mooie gedachte voor het nieuwe jaar.

Gelukkig nieuw jaar?

Gezellige voorspellingen dus. Iedereen kijkt altijd uit naar het nieuwe jaar, tenminste ik wel. Ik krijg altijd het gevoel dat ik opnieuw kan beginnen met goede voornemens. Liever zijn voor de wereld , stoppen met roken en minder geld uitgeven aan onzinnige dingen. Het eerste voornemen is natuurlijk prachtig als iedereen dat volgt. Maar de laatste twee zijn niet goed voor de economie. Als iedereen stopt met roken en het gat in zijn hand dicht wordt het er niet beter op natuurlijk.

Lief of lekker egoïstisch zijn?

Het begrotingstekort zal dit jaar naar verwachting oplopen tot 4,5%. Dat is 0,3 procent hoger dan op Prinsjesdag nog werd aangenomen. Dit is een tegenvaller van een kleine 1,8 miljard euro. Als ik en velen stoppen met roken komt er ook minder accijns in het potje in Den Haag. En als iedereen alleen het broodnodige koopt kan de voorspelde stijging naar een half miljoen werklozen nog wel eens meer stijgen.

Moet ik dan toch maar blijven roken en onzinnige dingen kopen? Of moet ik mijn eerste voornemen laten varen en lekker egoïstisch zijn door mijn eigen portemonnee gezond te laten zijn en dus de wereldeconomie te verslechteren? Wat vind jij?