Gegarandeerde Pensioenstorm

President Klaas Knot van de Nederlandsche Bank deed naar eigen zeggen een niet zo vreugdevolle mededeling begin januari. Een heuse pensioenstorm is op komst; volgens Knot moesten 125 pensioenfondsen korten. Inmiddels is het beeld iets rooskleuriger. Nou ja, niet voor de 4,7 miljoen deelnemers van de drie van de vijf grootste pensioenfondsen. Als de marktomstandigheden niet verbeteren, moeten zij in ieder geval gaan korten op de uitkeringen per april 2013.

Ik vond pensioen altijd een heel positief woord. “Heerlijk, nog even en ik ga met pensioen”, vertelden mensen op leeftijd met een gelukzalig gezicht. Die gaan dan lekker tuinieren, reisjes maken en spelen met de kleinkinderen. De Franse vertaling van het woord pensioen is ook heel positief: retraite. Google even op retraite en je krijgt de meest heerlijke reizen aangeboden om jezelf en innerlijke rust te vinden. Auw, met deze pensioenstorm gaan reisjes in welke vorm dan ook niet lukken ben ik bang.

Niet alleen de gepensioneerden maar ook werknemers worden getroffen. In een land als Nederland waren we toch allemaal wel redelijk zeker van onze zaak. Een potje sparen voor later, zodat we gegarandeerd een echte lekkere oude dag zouden hebben. Haal dat gegarandeerd maar weg, want de zorg voor deze ouderen is een bijkomend probleem van deze pensioenstorm. Al maak ik me over de ouderen van nu niet eens zo heel veel zorgen. Nee, ik maak me meer zorgen om de generatie van mijn kinderen: de jongeren. Daarin ben ik niet de enige, want onze minister Henk Kamp van Sociale Zaken vreest ook voor onze toekomst. “Als er nu niet wordt ingegrepen bij de pensioenfondsen worden de jongeren onevenredig hard getroffen.”

Dat geldt niet alleen voor deze pensioenstorm, vindt CNV Jongerenvoorzitter IJmert van Muilwijk. “De rekening van tegenvallers wordt al te lang doorgeschoven naar de volgende generatie”, vindt hij. Naast deze rekening wordt ook de AOW-leeftijd doorgeschoven. Deze jongere generatie moet zo goed als zeker langer doorwerken dan nu het geval is. Maar ja, misschien is het tegen die tijd wel tot het 70e levensjaar. Het schijnt dat we steeds ouder worden, dus waarom niet. Maar hoe zit het straks met de zorg voor de jongeren van nu? Onder andere door deze pensioenstorm verandert er straks een hoop. De eigen bijdrage voor de zorg gaat flink omhoog en zal volgens velen alleen nog maar stijgen. Daarom klinken er nu al geluiden dat de jongeren geld opzij moeten gaan zetten om straks een rollator te kunnen kopen. Menzis en Aegon spelen daar al op in; een zorgspaarrekening. Volgens deze initiatiefnemers zullen de basis- en aanvullende verzekeringen namelijk steeds kleiner worden. Volgens de bestuursvoorzitter van Menzis kent deze nieuwe spaarrekening een gegarandeerde rente. Gegarandeerd? In november vorig jaar zei minister Kamp dat een gegarandeerd pensioen uitgangspunt blijft. Het woord ‘gegarandeerd’ zet ik op mijn lijstje met woorden die meerdere betekenissen hebben voor mij.

Flink gekort op mijn pensioen, ik moet langer doorwerken en nu al sparen voor mijn rollator. Oh ja, de Europese schuldencrisis is er ook nog. Wat een heerlijk vooruitzicht heb ik toch. Misschien kan ik ergens gegarandeerd een flinke korting krijgen op een retraite…

Wat denk jij? Heeft deze pensioenstorm daadwerkelijk zoveel invloed op jou?