Error itgencun016: Fout itgenobr134 Datahub

Ik krijg de volgende foutmelding bij gebruik van de datahub.

Error itgencun016: Fout itgenobr134: Een verbinding met de database ‘SQL Server’ kon niet worden opgebouwd als gebruiker

Invantive Data Hub (22.0.715-PROD+4137), vandaag geïnstalleerd. Gisteren (20e) werkte het nog met versie 22.0.161-PROD+3348

De volledige foutmelding is:

itgenobr134
Een verbinding met de database ‘ACME\Teamleader-SQL Server’ kon niet worden opgebouwd als gebruiker ‘john.doe@acme.com’.
App scope authenticatie mislukt.
De externe server heeft een fout geretourneerd: (403) Niet toegestaan.

De webfoutcode “HTTP 403 Forbidden” wordt door de Teamleader API-server teruggegeven.

Advies is om te controleren of de Windows-versie een van de nog ondersteunde versies is (zie Windows release health | Microsoft Learn):

  • Windows Server 2022
  • Windows Server 2019
  • Windows 11 22H2
  • Windows 11 21H2
  • Windows 10 22H2
  • Windows 10 Enterprise 21H2
  • Windows 10 Enterprise 1809

De volgende versies worden expliciet niet ondersteund i.v.m. wijzigingen qua security:

  • Windows Server 2016
  • Windows Server 2012
  • Windows Server 2008R2
  • Windows 10 21H2
  • Windows 10 Enterprise 1507
  • Windows 10 Enterprise 1607
  • Windows 8.1
  • Windows 7

Mocht het een ondersteunde versie betreffen, gelieve dan (geanonimiseerd) de gebruikte settings*.xml toe te voegen als antwoord.

Het is de Windows 10 Pro 21H2.
Sinds wanneer wordt dit niet meer ondersteund? 20-08-2023 werkte het nog

De Invantive-producten sluiten aan bij wat de supportdatums van leveranciers. Voor Windows 10 21H2 is deze vervallen (zie Windows 10 - release information | Microsoft Learn).

Dit hoeft niet de oorzaak te zijn van de melding, maar de ervaring is dat OS-leveranciers steeds strakker zitten op de ondersteunde ciphers en TLS-protocollen.

Advies is om de software uit te proberen op een ondersteunde OS-versie en de ervaring te delen in een antwoord.

Query Tool werkt wel, Data Hub niet? Hoe kan dat dan?

Dat is correct. Deze twee productlijnen kennen conceptueel andere methodes voor webregistraties; het Query Tool draait binnen een grafische schil, tewrijl Data Hub zich moet beperken tot regelgebaseerde tekstoplossingen.

Dan kan ik het niet meer handmatig laten lopen elke dag en handmatig dagelijks doen is ook geen optie.

Dit kan nu nog niet beoordeeld worden. Advies is om de software uit te proberen op een ondersteunde OS-versie (een andere PC) en de ervaring te delen in een antwoord. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Invantive Data Hub een andere HTTP-verbinding moet gebruiken. Daarnaast is het mogelijk dat het beter is om over te stappen op .net core versie (zie Overstappen van Windows- naar multi-platform variant van Data Hub) of om te werken met bijvoorbeeld Invantive Cloud.

Dank je wel. Ik ga het een en ander uitproberen en als eerste op andere PC, daarna de mp variant.

Invantive Data Hub op andere PC geïnstalleerd. Windows 11 Business 10.0.22621.

Dezelfde foutmelding als eerdere laptop:

06:41:09.732 Fout itgenobr134: Een verbinding met de database ‘xxxxx\Teamleader-SQL Server’ kon niet worden opgebouwd als gebruiker ‘xxx@xxx.com’.
App scope authenticatie mislukt.
De externe server heeft een fout geretourneerd: (403) Niet toegestaan.
https://clientredirect.invantive.com/?
06:41:11.748 System.Net.WebException
Invantive.Basics.InvantiveSqlException
ValidationException
bij System.Net.HttpWebRequest.GetResponse()
bij Invantive.Data.OAuth.OAuthBackgroundProvider.GetOAuthAccessTokenForTeamleader(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String providerName, OAuthInformation oauthInfo, Credentials credentials)
06:41:11.786 Fout itgendhb005: Kan geen verbinding maken met database ‘xxxx\Teamleader-SQL Server’. De Applicatie wordt gesloten.

Dank voor de controle dat niet ligt aan bijvoorbeeld andere ciphers. Via een apart kanaal zal contact gezocht worden om gegevens te verkrijgen om het probleem te simuleren.

De volledige foutenreeks bevat:

De externe server heeft een fout geretourneerd: (401) Niet gemachtigd.
itgenobr130: Teamleader aanmeldgegevens konden niet worden uitgewisseld.
itgenobr130: Een verbinding met de database ‘ACME\Teamleader-SQL Server’ kon niet worden opgebouwd als gebruiker ‘john.doe@acme.com’.

Zie andere melding van mij met mijn Teamleader-inloggegevens.

Dit topic is 7 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.